Google Scholar: cites
Contextualización para el desarrollo de prácticas científicas
Fernández Rodríguez, Lucía (Universidad de Almería)
Jiménez-Liso, Mª Rut (Universidad de Almería)
Blanco-López, Ángel (Universidad de Almería)

Títol variant: Contextualització pel desenvolupament de pràctiques científiques
Títol variant: Contextualization for the development of scientific practices
Data: 2024
Resum: En el ámbito de la educación científica, la conexión entre lo que el alumnado aprende y su vida diaria ha sido un tema de atención durante décadas, especialmente desde enfoques como la enseñanza de las ciencias en contexto, Ciencia-Tecnología y Sociedad, y el tratamiento de cuestiones socio-científicas. Estos enfoques buscan relacionar la ciencia con la vida cotidiana, abordando una variedad de factores, conocimientos, habilidades, actitudes y valores presentes en problemas diarios. El objetivo es enseñar la ciencia escolar a través de necesidades contextualizadas para aumentar el interés y desarrollar competencias científicas. La elección de contextos relevantes y su trabajo en las propuestas para la promoción del aprendizaje se considera crucial en las aportaciones realizadas por Jordi Domènech-Casal. En este artículo se analizan las publicaciones de Jordi publicadas en revistas en castellano, con la finalidad de identificar sus principales contribuciones. Jordi Domènech logró diversificar los contextos, asegurándose de que fueran relevantes para sus estudiantes en ámbitos personal, social y global, construyendo así las ideas clave de la ciencia. En el marco competencial de la legislación educativa, Domènech vinculó las competencias con la vida diaria, convirtiendo el contexto en el eje central de sus secuencias de enseñanza-aprendizaje. Utilizó problemas auténticos que implicaban fenómenos complejos, promoviendo en los estudiantes enfoques interdisciplinares, científicos, técnicos, éticos y artísticos. Este enfoque integrador se alinea con la visión de una educación científica basada en el desarrollo de comunidades científicas escolares, más relevante y significativa para el alumnado.
Resum: En l'àmbit de l'educació científica, la connexió entre el que l'alumnat aprèn i la seva vida quotidiana ha estat un tema d'atenció durant dècades, especialment des d'enfocaments com l'ensenyament de les ciències en context, Ciència - Tecnologia i Societat, i el tractament de qüestions sòcio-científiques. Aquests enfocaments busquen relacionar la ciència amb la vida quotidiana, abordant una varietat de factors, coneixements, habilitats, actituds i valors presents en problemes diaris. L'objectiu és ensenyar la ciència escolar a través de necessitats contextualitzades per a augmentar l'interès i desenvolupar competències científiques. L'elecció de contextos rellevants i com es treballen en les propostes per a la promoció de l'aprenentatge se considera crucial en les aportacions realitzades per en Jordi Domènech-Casal. En aquest article s'analitzen les publicacions d'en Jordi publicades en revistes en castellà, amb la finalitat d'identificar les seves principals contribucions. En Jordi Domènech va aconseguir diversificar els contextos, assegurantse que fossin rellevants pel seu estudiants en els àmbits personal, social i global, construint així les idees clau de la ciència. En el marc competencial de la legislació educativa, Domènech va vincular les competències amb la vida diària, convertint el context en l'eix central de les seves seqüències de l'ensenyament - aprenentatge. Va fer servir problemes autèntics que implicaven fenòmens complexos, promovent en els estudiants enfocaments interdisciplinaris, científics, tècnics, ètics i artístics. Aquest enfocament integrador s'alinea amb la visió d'una educació científica basada en el desenvolupament de comunitats científiques escolars, més rellevant i significativa per a l'alumnat.
Resum: In the field of scientific education, the connection between what students learn and their daily lives has been a subject of attention for decades, specially from approaches such as teaching science in context, Science-Technology and Society, and addressing socio-scientific issues stand out. These approaches aim to link science with everyday life, addressing a variety of factors, knowledge, skills, attitudes, and values present in daily problems. The goal is to teach school science through contextualized needs to increase interest and develop scientific competencies. The selection of relevant contexts and the work on proposals for learning promotion are considered crucial in the contributions made by Jordi Domènech-Casal. This article analyses Jordi's publications in Spanish-language journals to identify his main contributions. Jordi Domènech diversified contexts, ensuring they were relevant to his students in personal, social, and global domains, thus building the key ideas of science. In the competency framework of educational legislation, Domènech linked competencies with daily life, making the context the central axis of his teaching-learning sequences. He used authentic problems involving complex phenomena, promoting interdisciplinary, scientific, technical, ethical, and artistic approaches in students. This integrative approach aligns with the vision of a more relevant and meaningful scientific education for students, based on the development of school scientific communities.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Design-based research ; Jordi domènech ; Scientific practices ; Investigación basada en diseños ; Prácticas científicas ; Propuestas didácticas ; Investigació basada en dissenys ; Pràctiques científiques ; Propostes didàctiques
Publicat a: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 47 (2024) , p. 60-68 (Articles) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n68-fernandez-jimenez-blanco
DOI: 10.5565/rev/ciencies.499


Castellà
9 p, 164.0 KB

Català
9 p, 216.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Ciències
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2024-02-26, darrera modificació el 2024-03-22



   Favorit i Compartir