Google Scholar: cites
Doing 'being sociolinguists' : Students' envisagement of languages, varieties and uses
Masats, Dolors (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials)
Nussbaum, Luci ed.

Data: 2021
Descripció: 12 pàgines
Resum: Growing up sharing two cultures can be a source of richness for children of immigrant origin, as they can develop their sociolinguistic competence by establishing parallelisms between the languages in their repertoire and the cultures they can relate to. Yet it can also create conflicting views regarding how they envisage and categorise language diversity. This chapter analyses how two small groups of Catalan-born children of Moroccan ancestry describe some of the languages they know and contexts of use. We can observe that categorisation is a socially-built procedure that relies on how children construct their social identity and affiliations during talk-in-interaction. Our data also reveal that children display great metalinguistic and sociolinguistic competences in recognising language features and in categorising those languages and their use. Yet, such abilities do not prevent them from assigning 'positive' valued categories to certain languages or varieties as opposed to others. To conclude, we would argue plurilingual education plays a key role in reversing this situation.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Capítol de llibre ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: Plurilingual Classroom Practices and Participation : Analysing Interaction in Local and Translocal Settings, 2021, p. 95-106, ISBN 9781000431735

DOI: 10.4324/9781003169123-11


12 p, 729.4 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Llibres i col·leccions > Capítols de llibres

 Registre creat el 2024-03-21, darrera modificació el 2024-05-04



   Favorit i Compartir