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The flexibility of the flipped classroom for the design of mediated and self-regulated learning scenarios
Noguera, Ingrid (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Teories de l'Educació i Pedagogia Social)
Robalino Guerra, Paulina Elizabeth (Slik Corporation)
Ahmedi, Shqiponjë (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: La flexibilidad del aula invertida para el diseño de escenarios de aprendizaje mediados y autorregulados
Date: 2023
Abstract: The flipped classroom is a methodology recognised for its positive impact on the self-regulation of learning and academic performance. There is extensive literature that demonstrates its potential for educational flexibility,including the adaptation to online and blended modes of delivery that utilize digital technology successfully. There is, however, little evidence which proves that a unique flipped classroom design can be adjusted to different teaching modes without affecting student satisfaction and learning outcomes. In this research, we analyse eight cases of flipped classroom implementation during the 2020-2021 and 2021-2022 academic years in the Faculty of Education Sciences at Universitat Autònoma de Barcelona. According to the findings, students who seem to have a stronger perception of self-regulated learning development and technology appropriation also have higher perception of academic performance, although they do not achieve better results. There are no significant variations in pedagogical design satisfaction or learning outcomes depending on teaching modality. However, the study did find that the most flexible teaching modes, such as intermittent face-to-face and hybrid teaching, offered more benefits to students in terms of academic performance and self-regulated learning. The main conclusion is that flipped classroom is a flexible methodology that can be adapted to different teaching modes while maintaining student satisfaction and learning outcomes.
Abstract: El aula invertida es una metodología reconocida por su impacto positivo en la autorregulación del aprendizaje y el rendimiento académico. Existe amplia literatura que demuestra sus posibilidades para la flexibilidad educativa,incluyendo la adaptación a modalidades de enseñanza en línea y semipresencial con aprovechamiento de las tecnologías digitales. Sin embargo, existen pocas evidencias que demuestren que un mismo diseño de aula invertida pueda ajustarse a distintas modalidades de enseñanza sin afectar a la satisfacción ni a los resultados de aprendizaje del estudiantado. En esta investigación, analizamos ocho casos de aplicación de un mismo diseño de aula invertida durante los cursos académicos 2020-2021 y 2021-2022 en la Facultad de Ciencias de Educación de la Universitat Autònoma de Barcelona. Los resultados demuestran que el estudiantado con mayor percepción de desarrollo de aprendizaje autorregulado y aprovechamiento de las tecnologías muestra una mayor percepción de rendimiento académico, pero no mejores resultados. No existen diferencias significativas ni en la satisfacción sobre el diseño pedagógico ni en los resultados de aprendizaje dependiendo de la modalidad de enseñanza. Sin embargo, sí que se evidencia que existe un mayor aprovechamiento del diseño bajo las modalidades más flexibles; presencialidad intermitente y enseñanza híbrida. La conclusión principal es que el aula invertida es una metodología flexible que se adapta a distintas modalidades de enseñanza manteniendo la satisfacción de los y las estudiantes y los resultados de aprendizaje.
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Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Flipped classroom ; Flexible learning ; Hybrid teaching ; Virtual education ; Performance ; Self-regulation ; Aula invertida ; Aprendizaje flexible ; Enseñanza híbrida ; Enseñanza virtual ; Rendimiento ; Autorregulación
Published in: RIED : Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, Vol. 26 Núm. 2 (2023) ,p.155-173, ISSN 1138-2783

DOI: 10.5944/ried.26.2.36035


19 p, 459.8 KB

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 Record created 2024-03-22, last modified 2024-05-04



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