Resumen: |
A la nostra universitat i al llarg dels darrers anys les activitats lligades amb la incorporació i ús de les TIC a la docència i la recerca han estat impulsades i realitzades habitualment per professors i equips entusiastes, que per diversos Canals han aconseguit dotar-se dels recursos necessaris per tal de poder-hi experimentar. Malgrat l'existència d'algunes iniciatives importants com el Campus Virtual, la necessària xarxa depenent del Servei d'Informàtica i els plans Renovi per a la dotación d'infraestructures, no ha existit en l'organigrama institucional una ubicació clara de la responsabilitat dels recursos TIC per a la docència, ni un canal establert per al seu finançament, gestió i desenvolupament. Els Serveis d'Informàtica Distribuïda (SID's) han pogut, en alguns casos, donar respostes i cert suport, però sense la imprescindible planificació docent i necesaria concepció pedagògica. Altres més consolidats com el servei de Publicacions o els Centres de Suport Audiovisual, han facilitat també la creació de materials educatius en diversos suports multimèdia, encara que la seva actuació ha estat de manera puntual i descoordinada d'un programa global. Altres unitats com l'IDES, creada l'any 2003, han centrat la seva actuació en el reforç dels processos de formació i suport a la docència, generant espais i recursos per a la recerca i la innovació. Per altra banda, experiències en l'intent de creació de cursos de postgrau o màsters, a través de l'Escola de Postgrau, que impliquessin el disseny i la implementació de cursos a distància o semipresencials, ha topat sempre amb una manca d'orientació tecno-metodològica i guia per a aquestes noves formes de docència que impliquen la creació de continguts multimèdia, l'ús de plataformes virtuals i eines de comunicació, sota un nou paradigma metodològic. Així, aquest creixent nombre d'experiències individuals de professors o petits grups durant els anys recents, demostren que aquestes iniciatives aïllades resulten difícils, costoses i limitades en la seva eficàcia, i que quan no surten endavant, tendeixen a produir desànim i actituds receloses i/o negatives per part tant dels docents com dels propis estudiants. És per això que proposem un espai de reflexió i generació de propostes al voltant d'aquest fets, encaminades a la concreció d'un pla de millora en aquest sentit que doni coherència i consistència al treball quotidià dels professors i investigadors de la UAB. |