Tecnologías digitales al servicio de los archivos de imágenes
Vilches, Lorenzo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)

Additional title: Digital technologies at the service of images archives
Date: 2001
Abstract: La información televisiva, las series de televisión y la publicidad ocupan la mayor parte del tiempo en las broadcast, tanto de sistemas analógicos y digitales como terrestre y de satélite. Estos géneros televisivos constituyen, más allá de la industria y del mercado, también el espejo de una identidad social y cultural. Por eso, una de las cuestiones clave de la cultura del próximo milenio será la constitución, documentación, almacenamiento, reutilización y análisis del patrimonio audiovisual. El archivo, la catalogación, el análisis y la consulta on line de este acervo cultural digitalizado pone una serie de problemas técnicos y teóricos que han de resolverse con la alianza entre investigadores de las ciencias humanas y la industria de la información.
Abstract: Television news, TV series, and spot advertising occupy the greater part of broadcast time. This is as much the case for analogue and digital systems as for cable and satellite TV. These television genres constitute, in addition to the TV industry and market aspects, a mirror of social and cultural identity. Therefore, one of the key issues for culture in the next millennium will be communications, documentation, storing, reusing and analysing the audio-visual heritage. The archive, cataloguing, the analysis and on-line consulting of this digitalised common property poses a series of technical and theoretical problems that will have to be resolved in a joint effort involving researchers in the social sciences and the information industry.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Indexació d'imatges ; Teoria de la imatge ; Anotació de vídeo ; La informació televisiva ; Espot publicitari ; Informàtica ; Narrativa ; Retòrica ; Documentació audiovisual ; Indexación de imágenes ; Teoría de la imagen ; Anotación de vídeo ; Información televisiva ; Espot publicitario ; Informática ; Retórica ; Documentación audiovisual ; Indexing images ; Theory of the image ; Video tagging ; Television news ; Advertising spots ; Computing ; Narrative ; Rhetoric ; Audio-visual documentation
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 27 (2001) , p. 133-150, ISSN 2340-5236

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15090


18 p, 92.4 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2006-03-13, last modified 2022-02-20



   Favorit i Compartir