Enseñanza de las ciencias

Enseñanza de las ciencias 17 registres trobats  La cerca s'ha fet en 0.02 segons. 
1.
1 p, 31.8 KB Índice
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4184
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 1-1  
2.
8 p, 330.9 KB Reflexiones en torno a la línea editorial de la revista Enseñanza de las Ciencias / Sanmartí, Neus (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Azcárate, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
The aim of this article is to inform about some thoughts and decisions taken by Enseñanza de las Ciencias joumal editorial staff about the criteria for selecting articles. We believe that this critena should be discussed in order to make possible an effective response to the needs of the teaching and research communities that constitute the public of the journal.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4185
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 3-9  
3.
10 p, 549.1 KB Hipótesis, citas, resultados : reflexiones sobre la comunicación científica en didáctica de ciencias / Jiménez Aleixandre, María Pilar (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didácticas Aplicadas) ; Garcia-Rodeja-Gayoso, Isabel (Universidade de Santiago de Compostela. Departamento de Didáctica das Ciencias Experimentais)
This paper raises a reflection on the role of scholarly papers in the dissemination of research in Science Education, and in the discussion about educational theories. The convenience of a rigorous distinction in each paper between what are hypotheses or opinions, what are evidences, experimentally tested, and what constitutes a metanalysis from literature review, is suggested. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4186
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 11-19  
4.
14 p, 711.1 KB Concepciones de los profesores sobre la enseñanza de las ecuaciones diferenciales a estudiantes de química y biología. Estudio de casos / Moreno Mañas, Marcial (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Química) ; Azcárate, Carmen (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
Intending to quest about the conceptions math teachers hold about how to teach Differential Equations to chemistry and biology students, we have devised a research tool which allows us to derive relevant information. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4187
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 21-34  
5.
14 p, 603.8 KB La utilización de un modelo de planificación de unidades didácticas : el estudio de las disoluciones en la educación secundaria / Sánchez Blanco, Gaspar ; De Pro Bueno, Antonio ; Valcárcel Pérez, María Victoria
The planning of didactic units is an element of reflection for teachers which allows the integration of both their scientific knowledge and their experiential skills. This study focus on the implementation of a planning model based on five tasks: the analysis of scientific content and the learning content which is derived from it (conceptual, procedural and attitudinal), the analysis of the problems involved in the learning of it (previous ideas and operational skills), the setting of the learning aims, the selection of the didactic strategies and the establishment of evaluative strategies. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4188
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 35-50  
6.
6 p, 254.3 KB Una revisión del movimiento educativo ciencia-tecnología-sociedad / Membiela, Pedro
In this paper I present a revision of the Science-Technology-Society movement, its origins, historic development and relations with science education. Comments are made about research carried out on teacher and student opinions about this subject, and the different integration models of STS in the school curriculum. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4189
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 51-57  
7.
14 p, 455.6 KB Los suelos en la enseñanza de la teoría ácido-base de Lewis : una estrategia didáctica de aprendizaje por investigación / Salcedo Torres, L. E. (Universidad Pedagógica Nacional (Bogotà, Colòmbia). Departamento de Química) ; García García, José Joaquín (Universidad de Antioquia. Departamento de Enseñanza de las Ciencias y las Artes)
This article describes and analyses the results obtained in a didactical experimental strategy, structured in the Teaching and Learning model which is based on research. The students are involved in situations, where problems related with the soil are used in order to help the significative construction of the acid and base's concepts related to the Lewis' Theory in order to increase the students mental ability for analysing and synthesizing and also to develop their attitudes towards science.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4190
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 59-71  
8.
4 p, 158.0 KB Una introducción a la literatura científica / García Molina, Rafael (Universidad de Murcia. Departamento de Física) ; Abril, Isabel (Universidad de Murcia. Departamento de Física)
We discuss the convenience of an early introduction of undergraduate students to the reading of scientific papers, mostly divulgative or historical. This can encourage them to deeper readings and to search and discover in the scientific writings new sources of learning and pleasure. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4191
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 73-77  
9.
10 p, 571.6 KB Análisis de la transición de la física clásica a la relativista desde la perspectiva del "cambio conceptual" / Toledo, B. (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Departamento de Formación Docente) ; Arriassecg, I. (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Departamento de Formación Docente) ; Santos, G. (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Departamento de Formación Docente)
Interviews about special relativity are realized with students of a Modern Physics course. The results of the interviews' analysis suggest that conceptual change doesn't mean a substitution of classic physics conceptions by the relativistic ones but that there is an interactive coexistence of both.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4192
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 79-90  
10.
10 p, 555.1 KB Evolución de las representaciones mentales sobre colisiones / Villani, Alberto (Universidade de São Paulo (Brasil)) ; Orquiza de Carvalho, L. (Universidade Estadual Paulista (Brasil))
The article concerns the results of a qualitative research with secondary school students on the evolution of their ideas about collisions in mechanics. We focus our attention on the mechanism of partial attainment of new ideas and the relationship between the resistance to change and the experimental situations. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4193
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 91-102  
11.
6 p, 291.2 KB Comprensión de conceptos físicos mediante exhibiciones interactivas : un estudio comparativo / Sebastià, José M. (Universidad Simón Bolívar. Departamento de Física)
In this work we tried to find relationships between the variables of gender, age, aptitude, previous attitude and learning of a sample of 126 students between the ages of 14 and 16 in a visit to the Museo de los Niños, Caracas, Venezuela. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4194
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 103-110  
12.
12 p, 447.6 KB El uso de mapas conceptuales como herramienta educativa en el ámbito de los números racionales / Contreras-González, Luis C. (Universidad de Huelva. Departamento de Ciencias Integradas)
This article is a synthesis of a research carried out as a final project included in a Doctoral Program. The mentioned research consisted of a case study whose goal was to highlight the methodological advantages of conceptual maps in initial diagnosis, instructional design and assessment, as described in the corresponding literature. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4195
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 111-122  
13.
6 p, 182.8 KB Análisis de los trabajos prácticos de química general en un primer curso de universidad / Insausti, M. J. (Universidad de Valladolid. Departamento de Química Física y Química Inorgánica)
Learning in the laboratory has been and still is a highly controversial issue among science educators although there are not many studies carried out in Spanish Universities. This paper reports an evaluation of the current situation in a Laboratory of General Chemistry. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4196
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 123-130  
14.
10 p, 370.4 KB Evaluación de una experiencia de aula con un diseño basado en la teoría de la elaboración / Macías, Ascensión (Universidad Nacional de San Juan (San Juan, Argentina)) ; Maturano, Carla Inés (Universidad Nacional de San Juan (San Juan, Argentina)) ; Castro, José I. (Universidad Nacional de San Juan (San Juan, Argentina))
This work proposes a model of a curricular design in Physics and its application in the classroom. It is developed according to the guidelines of the elaboration theory and it is put into practice in a basic university course. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4197
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 131-140  
15.
8 p, 556.9 KB Tesis didácticas
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4198
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 141-148  
16.
4 p, 232.3 KB Noticias
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4199
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 149-152  
17.
1 p, 46.6 KB Libros recibidos
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4200
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 152-152  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.