Abstract: |
Halaz ere, aldi cartesiarrean gertatzen den bezala, egiazkoa ela gezurrezkoa bereizten dituen sinesteko moduko ezagueraren bila aritzeak, aniztasun eszeptiko edo erlatibistaren erdian, jarrera kritikora eramango gintuzke. Descartes izan da, hain zuzen, arrazoiari dagokionez, jarrera kritiko hori eraiki duena. Bestela esateko, arrazoi arrtatsuak aztertuko du pentsamendua, bere burua zainduko du ezaguera egiazkoak eta gezurrezkoak bereiz ditzan edo, nahiago badugu, giza-ezaguerak balio duen ala ez, hausnarketa egingo du. Honek guztiak ezagutzaren teoriaren zabaltzen digu, ezagueraren kritikaren ¡kuspuntutik bada ere: kontu honek, gehienbat, beraganatuko du harez geroztiko pentsamendu fllosofikoa. Honela bada, giza ezaguerari buruzko zientzia filosofiko osoak, hein handi batean, alderdi kritikorantz joko du. Murritzketa horren ondorietako bat, adibidez, "ezagueraren kritika", "ezagueraren doktrina" edo "ezagueraren teoria" adierazmoldeen esanahia ezbereitztea da: ezagueraren kritikara mugaturik geratu dira denak ere. |