Google Scholar: citas
Proposta didàctica per a l'anàlisi de fosfats en aigües
Olivella Costa, Àngels (INS Baix Empordà (Palafrugell))
Martínez, Liliu (INS Baix Empordà (Palafrugell))
Morales, Maya (INS Baix Empordà (Palafrugell))
Talhi, Salma (INS Baix Empordà (Palafrugell))

Título variante: Didactic experience for the analysis of phosphates in waters
Fecha: 2020
Resumen: El fosfat és un nutrient imprescindible per a la producció primària, igual que els nitrats, tot i que sovint és menys abundant i més limitant. Però, com tot paràmetre, si supera unes concentracions determinades es converteix en un risc de contaminació pel medi natural. Si n'hi ha en excés, provoca eutrofització (excés de nutrients, bàsicament nitrogen i fòsfor). Els fosfats presents en aigües poden tenir un origen natural, a causa del rentat de la conca (sobretot per meteorització de les roques amb fòsfor i per una posterior dissolució en l'aigua de la pluja) o antropogènic, causat per la contaminació de l'home. Aquesta experiència té com objectiu final que les alumnes aprenguin a quantificar els fosfats presents en aigües. Inclou l'aprenentatge dels se-güents aspectes didàctics. Els fosfats. Introducció. Principi de funcionament de l'espectrofotòmetre visible ONDA V-10 plus. Preparació de la solució mare d'hidrogenfosfat de potassi (KH2PO4)Preparació de solucions per a les rectes de calibratge. Determinació de la longitud d'ona de màxima absorbància. Determinacions addicionals de la qualitat de l'aiguaDeterminacions d'ortofosfats per colorimetriaLa següent experiència didàctica consta de set sessions amb una duració total de 8 hores. A continuació es descriu el contingut de les sessions. L'objectiu és que tot el treball es vegi reflectit en un blog que les estudiants elaboraran a mesura que fan l'experiència didàctica. El blog ha de seguir el mateix esquema que les sessions presentades en aquest document. Aquesta experiència didàctica s'ha dut a terme amb les tres alumnes de 4t d'ESO, que apareixen com a coautores, en l'assignatura de treball de recerca en ciències socials.
Resumen: Phosphate, as nitrates, is an essential nutrient for primary production, although it is often less abundant and more limiting. However, like any parameter, if it exceeds certain concentrations, it becomes an environmental risk by causing eutrophication (excess of nutrients, mainly nitrogen and phosphorus). Phosphates present in water may have a natural origin, due to washing of the basin (mainly by the weathering of the rocks with phosphorus and by a subsequent dissolution in the water of rain), or an anthropogenic origin, caused by human contamination. The final objective of this experience will be that students learn to quantify phosphates present in water. It includes the following learning items: Phosphates. Introduction. Principle of operation of the visible spectrophotometer ONDA V-10 plus. Preparation of the potassium hydrogenophosphate solution (KH2PO4). Preparation of solutions for the calibration curves. Determination of maximum wavelength absorbanceAdditional analysis of water quality: pH and turbidityAnalysis of ortophosphates by colorimetry. This science education experience involves seven sessions and a total of eight hours. The content of the sessions is described in this article. The final objective is for students' work to be shown in a blog that they themselves will elaborate while working on the experience mentioned above. The blog will include the same items mentioned above. This science education experience has been carried out with three students of 4th of ESO (secondary compulsory education) in the subject of "social sciences' research project".
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Contaminació aigües ; Fosfats ; Eutrofització ; Espectrofotòmetre visible ; Water contamination ; Phosphates ; Eutrophication ; Spectrophotometer visible
Publicado en: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 39 (2020) , p. 7-14 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n39-olivella-costa
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/370540
DOI: 10.5565/rev/ciencies.416


8 p, 472.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Ciències
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2020-02-01, última modificación el 2024-01-11



   Favorit i Compartir