Google Scholar: citas
Lleis dels gasos i submarinisme : proposta didàctica per a l'estudi de la Llei de Boyle-Mariotte a partir de la investigació i l'aplicació al submarinisme
Sempere Serrano, Núria (IES Lluís Simarro Lacabra (Xàtiva))

Título variante: Gas laws and scuba diving : didactic proposal for the study of Boyle-Mariotte's law based on research and applied to scuba diving
Fecha: 2020
Resumen: Les lleis dels gasos ideals són un contingut bàsic de l'assignatura de Física i Química en l'ESO i que, pel seu caràcter experimental, poden ser un bon punt de partida per desenvolupar una pràctica investigadora dins del marc del model cinètic-molecular. D'altra banda, les activitats d'indagació així com de les d'aplicació a diferents contextos han estat àmpliament estudiades en l'àmbit de la didàctica de les ciències amb la finalitat de millorar l'interès i l'aprenentatge de la Física i Química per parts dels alumnes. El seu desenvolupament pot ser complex i per això, en aquest article, es pretén exemplificar aquesta metodologia amb una seqüència didàctica basada en dos grans eixos: 1) Una pràctica investigadora sobre la relació entre la pressió i el volum dels gasos que s'estructura en 6 etapes, on l'última d'elles serà l'elaboració d'un pòster científic; i 2) Una activitat d'aplicació de les conclusions obtingudes a fenòmens que tenen lloc fora de l'àmbit escolar com és, en aquest cas, el submarinisme. Per dur a terme aquesta tasca es farà un breu resum de les aportacions que la didàctica de les ciències fa al respecte, es detallarà les accions a desenvolupar en cada etapa de la seqüència didàctica i es facilitaran diferents recursos per a la seua aplicació.
Resumen: Ideal gases' laws are essential content within the subjects of Physics and Chemistry in Compulsory Secondary Education. Particularly, since its experimental nature makes them a good starting point to develop a research activity in the framework of the kinetic molecular model. In addition, research and application activities have been extensively studied in the field of science education, to improve the students' learning of Physics and Chemistry. However, its development can be complicated; for this reason, this article intends to exemplify this methodology with a teaching sequence formed by 2 blocks: 1) A research activity about the relationship between pressure and volume in gases structured in six stages, the last one being the creation of a scientific poster; and 2) An activity to apply the conclusions obtained from phenomenon that take place outside the school such as scuba diving. To do so, a brief summary of science education contributions to research will be explained, actions to be developed at each stage will be detailed and resources for its applications will be provided.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Pràctica investigadora ; Indagació ; Submarinisme ; Lleis dels gasos ; Boyle-mariotte ; Research activity ; Inquiry ; Scuba diving ; Gases laws
Publicado en: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 39 (2020) , p. 15-21 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n39-sempere
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/370541
DOI: 10.5565/rev/ciencies.417


7 p, 529.4 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Ciències
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2020-02-01, última modificación el 2022-02-06



   Favorit i Compartir