Propostes Didàctiques sobre la Perspectiva de Gènere a partir de Cançons Tradicionals Catalanes
Rosell Jackson, Joanna Rosa
Casals Ibañez, Albert, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal

Fecha: 2021
Descripción: 81 pag.
Resumen: Les cançons tradicionals catalanes són un recurs altament utilitzat a les escoles catalanes, sigui pel seu immens valor com a patrimoni artístic o per les seves melodies sovint accessibles per infants. Així i tot, el contingut d'aquestes cançons, en molts casos és qüestionable, especialment, des d'una perspectiva de gènere. Freqüentment, els personatges femenins que apareixen a les cançons, tenen rols limitats i són tractats de manera degradant i discriminatòria. Tanmateix, és comú tractar-les a l'escola de manera aïllada, sense entrar en el contingut de les cançons i el significat real que amaguen, cosa que pot ser nociva. Davant d'aquesta situació, neix aquest treball que presenta l'opció de no perdre aquest patrimoni cultural però pal·liar els efectes nocius del seu contingut. Això es fa a través de treballar-les de manera constructiva i crítica a partir de propostes didàctiques sobre la perspectiva de gènere. A més, es fa amb l'ànim de recuperar cançons que no són gaire comunes a l'escola i que mostrin diverses perspectives referents a la posició de la dona.
Resumen: Las canciones tradicionales catalanes son un recurso altamente utilizado en las escuelas catalanas, sea por su inmenso valor como patrimonio cultural o por sus melodías que a menudo son accesibles para los niños y niñas. Aun así, el contenido de estas canciones, en muchos casos es cuestionable, especialmente des de una perspectiva de género. Frecuentemente, los personajes femeninos que aparecen a las canciones tienen papeles limitados y son tratados de una forma degradante y discriminatoria. No obstante, es común tratarlas de manera aislada en la escuela, sin entrar en el contenido de las canciones y el significado real que esconden, que puede ser nocivo. Delante de esta situación, nace este trabajo que presenta la opción de no perder este patrimonio cultural pero paliar los efectos nocivos de su contenido. Esto se hace a través de trabajarlas de manera constructiva y crítica a partir de propuestas didácticas sobre la perspectiva de género. Además, se hace con el objetivo de recuperar canciones que no son muy comunes en la escuela y que muestran varias perspectivas referentes a la posición de la mujer.
Resumen: Catalan Folk songs are a very popular resource in Catalan schools, may it be because of their high value as part of the cultural heritage or because of their melodies that are often accessible to children. However, the content in these songs is sometimes quite questionable, especially when it comes to the representation of women. It is common for female characters to have limited roles and to be treated in a degrading and discriminatory way. Moreover, these songs are generally worked on in an isolated way at school, without getting into their content and their meaning, which can be very harmful. Faced with this situation, this piece of work aims to present an option where this cultural heritage does not need to be erased but can be treated in such a way that minimizes its negative effects. This is done by working on these songs from a constructive and critical point of view, based on didactic proposals about gender. Furthermore, it also aims to recover songs that aren't very common in schools and that show a variety of perspectives in reference to women.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Primària [2500798]
Plan de estudios: Grau en Educació Primària [1140] ; Grau en Educació Primària [896]
Documento: Treball final de grau
Materia: Gènere ; Proposta Didàctica ; Cançó Tradicional ; Educació ; Música ; Género ; Propuesta Didáctica ; Canción Tradicional ; Educación ; Gender ; Didactic Proposal ; Traditional Song ; Education ; Music



81 p, 39.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG

 Registro creado el 2021-07-21, última modificación el 2023-07-22



   Favorit i Compartir