Scopus: 11 citations, Google Scholar: citations
Desafíos del uso de TikTok como plataforma educativa : una red multitemática donde el humor supera al debate
Tejedor, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona)
Cervi, Laura (Universitat Autònoma de Barcelona)
Robledo-Dioses, Kelly (Universitat Autònoma de Barcelona)
Pulido, Cristina (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Content analysis of the Spanish TikTokers from #EduTok educative project
Date: 2022
Abstract: TikTok es actualmente la aplicación más descargada después de WhatsApp y Messenger. En el ámbito educativo la red social marcó un precedente en España, cuando el 2020 desarrolló el proyecto #Edutok. Analizamos el contenido de 800 vídeos de las cuentas de los tiktokers españoles consideradas parte de #Edutok, con el objetivo de estudiar perfiles, tipología de contenidos educativos, temáticas predominantes, emociones involucradas, tipo de interacciones, y uso de recursos, entre otros. Se encontró que la explotación educativa de TikTok atraviesa una etapa muy incipiente, aspecto que enlaza con la juventud de la red social. Destaca su idiosincrasia multitemática y la ausencia de lineamientos educativos, que desemboca en vídeos donde prima el contenido de humor en detrimento de la invitación al debate, y que desaprovechan recursos propios de la narrativa audiovisual, como extractos de documentales o películas. Entendemos que el aprovechamiento de TikTok como herramienta educativa demandará de investigaciones teórico-prácticas que, por un lado, contemplen su particular idiosincrasia y, por otro, apliquen, en este nuevo escenario, aprendizajes derivados del trabajo educativo multimedial, colaborativo y bidireccional de otras plataformas.
Abstract: TikTok is the most downloaded app after Whatsapp and Messenger currently. In the educational field, this social network set a precedent in Spain, when in 2020 developed the #Edutok project. We have analysed the content of 800 videos from Spanish tiktokers accounts considered as part of #Edutok. The aim is to study profiles, type of educational content, predominant themes, emotions involved, type of interactions, use of resources, between others. We have found that the educational exploitation of TikTok is at a very early stage, aspect that is linked to the social network's youthfulness. It highlights the platform's multi-thematic idiosyncrasy and the absence of educational guidelines that lead to videos that prioritise humorous content over invitation to debate and that do not take advantage of resources typical of audiovisual narratives, such as excerpts from documentaries, or films. We understand that the use of TikTok as an educational tool will require theoretical and practical research that, on one hand, contemplates its particular idiosyncrasy and, on the other hand, applies, in this new scenario, lessons derived from the multimedia, collaborative and bidirectional educational work of other platforms.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Tiktok ; Educación ; Redes sociales ; Juventud ; Education ; Social networks ; Youth
Published in: Aula abierta, Vol. 51 Núm. 2 (2022) , p. 121-128, ISSN 2341-2313

Adreça alternativa: https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/17689
DOI: 10.17811/rifie.51.2.2022.121-128


8 p, 894.0 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > The Department of Communication and Education
Articles > Published articles

 Record created 2022-09-01, last modified 2023-05-31



   Favorit i Compartir