Google Scholar: cites
Substàncies complexes, canvis d'estat i llindar de comprensió del model matèria a 2n d'ESO
López Simó, Víctor (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)
Garrido Espeja, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica)

Títol variant: Complex substances, changes of state and comprehension threshold of the model of matter in secondary school
Títol variant: Sustancias complejas, cambios de estado y umbral de comprensión del modelo materia en 2º de ESO
Data: 2021
Resum: Aquesta recerca pretén estudiar la influència de dues unitats didàctiques orientades a la construcció del model matèria, implementades a l'assignatura de Física i Química de 2n d'ESO en un institut públic de Catalunya. La primera aborda els canvis d'estat entre sòlid, líquid i gas, i la segona la diferència entre substància pura i mescla. Les dues unitats segueixen una estructura basada en el cicle de modelització, on els estudiants expressen, avaluen, revisen i apliquen els seus models mentals sobre l'estructura interna de la matèria. Recollim les explicacions de 49 estudiants en dos moments del procés d'aprenentatge sobre quin canvi d'estat es produeix quan s'asseca el fang i la pintura, i analitzem si superen el llindar de comprensió del model matèria. Els resultats mostren una influència positiva en aquells estudiants amb un nivell mitjà de competència científica, alhora que no s'observa influència en els que tenen un nivell baix de competència científica. En base a aquests resultats, discutim el paper de les activitats de modelització com a estratègia didàctica i assenyalem algunes implicacions per tal de millorar el procés d'aprenentatge de l'alumnat.
Resum: This research aims to study the influence of two instructional sequences oriented to the understanding of the model of matter. These sequences have been implemented in an 8th grade science course in a public secondary school in Catalonia. The first sequence addresses the changes of state between solids, liquids and gases. The second addresses the differences between pure substances and mixtures. They both follow the modeling cycle, in which students express, evaluate, review and apply their mental models about the internal structure of the matter. We collected the explanations of 49 students in two different moments of the sequences by asking them about which changes of state occurs when mud and paint become dry. We analyze if students can overcome the comprehension threshold necessary to explain these changes of state. The results show a positive effect in those students with an intermediate scientific competence level, but no influence in those students with a lower scientific competence level. Based on these results, we discuss the role of modeling activities as an educational strategy, and we point out some educational implications to enhance students' learning process.
Resum: Esta investigación pretende estudiar la influencia de dos unidades didácticas orientadas a la construcción del modelo materia, implementadas en la asignatura de Física y Química de 2º de ESO en un instituto público de Cataluña. La primera aborda los cambios de estado entre sólido, líquido y gas, y la segunda, la diferencia entre sustancia pura y mezcla. Las dos unidades siguen una estructura basada en el ciclo de modelización, donde los estudiantes expresan, evalúan, revisan y aplican sus modelos mentales sobre la estructura interna de la materia. Recogemos las explicaciones de 49 estudiantes en dos momentos del proceso de aprendizaje sobre qué cambio de estado se produce cuando se seca el barro y la pintura, y analizamos si superan el umbral de comprensión del modelo materia. Los resultados muestran una influencia positiva en aquellos estudiantes con un nivel medio de competencia científica, al tiempo que no se observa influencia en los que tienen un nivel bajo de competencia científica. En relación con estos resultados, discutimos el papel de las actividades de modelización como estrategia didáctica y señalamos algunas implicaciones para mejorar el proceso de aprendizaje del alumnado.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Modelització ; Model matèria ; Física i química ; Canvis d'estat ; Mescles ; Modeling ; Model of matter ; Physics and chemistry ; Changes of state ; Mixtures ; Modelización ; Modelo materia ; Física y química ; Cambios de estado ; Mezclas
Publicat a: Didacticae, Núm. 9 (2021) , p. 120-138, ISSN 2462-2737

Adreça original: https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/30801
DOI: 10.1344/did.2021.9.120-138


19 p, 1.4 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2023-03-03, darrera modificació el 2023-07-06



   Favorit i Compartir