El català (no) mola? Anàlisi discursiu de les preferències i identificacions lingüístiques dels adolescents catalans
Codoñes Tapias, Emma
Cardús i Ros, Salvador, 1954-, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Títol variant: ¿El catalán (no) mola? Análisis discursivo de las preferencias y las identificaciones lingüísticas de los adolescentes catalanes
Títol variant: Is Catalan (not) cool? A discursive analysis of the linguistic preferences and identifications of Catalan adolescents
Data: 2022
Resum: Informes estadístics recents assenyalen que l'ús social del català està perdent pes entre els adolescents, fins i tot com a llengua d'identificació dels que tenen el català com a llengua inicial, passant d'un 76% el 2006 a l'actual 47, 9%. Aquest treball consisteix en l'anàlisi dels discursos sobre les preferències lingüístiques d'un grup d'adolescents de 4t d'ESO d'origen catalanoparlant que usen freqüentment el castellà amb el grup d'iguals. A l'hora d'escollir amb quina llengua s'identifiquen més, fins a la meitat dels informants escull el castellà com a llengua preferida, mentre que l'altra meitat retorna a la llengua inicial: el català. S'ha detectat una nova pauta de comportament freqüent entre els joves: l'hàbit de parlar castellà en grups formats per una majoria o totalitat de catalanoparlants. La saturació dels usos del castellà en el paisatge lingüístic dels joves, especialment en l'oci i l'entreteniment, explica la creixent identificació amb aquesta llengua.
Resum: Informes estadísticos recientes aseguran que el uso social del catalán está perdiendo peso entre los adolescentes, incluso como lengua de identificación de los que tienen el catalán como lengua inicial, pasando de un 76% en 2006 a un 47, 9% actualmente. Este trabajo consiste en el análisis de los discursos sobre las preferencias lingüísticas de un grupo de adolescentes de cuarto de la ESO de origen catalanohablante que usan frecuentemente el castellano con el grupo de iguales. A la hora de escoger con qué lengua se identifican más, hasta la mitad de los informantes eligen el castellano como lengua favorita, mientras que la otra mitad regresa a su lengua inicial, el catalán. Se ha detectado una nueva pauta de comportamiento frecuente entre los jóvenes: el hábito de hablar castellano en grupos formados por una mayoría o totalidad de catalanohablantes. La saturación de los usos del castellano en el paisaje lingüístico de los jóvenes, especialmente en el ocio y el entretenimiento, explica la creciente identificación con esta lengua.
Resum: Recent statistical reports state that the social use of Catalan is losing weight among adolescents, even as a language of identification for those who have Catalan as their first language, going from 76% in 2006 to 47. 9% at present. This work consists of a discourse analysis on language preferences of a group of adolescents in the 4th year of ESO of Catalan-speaking origin who frequently use Spanish with their peer group. When it comes to choosing which language they most identify with, up to half of the informants choose Spanish as their preferred language, while the other half return to their initial language, Catalan. A new frequent behavioural pattern has been detected among young people: the habit of speaking Spanish in groups made up of a majority or totality of Catalan speakers. The saturation of the use of Spanish in the linguistic landscape of young people, especially in leisure and entertainment, explains the growing identification with this language.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Sociologia [2500262]
Pla d'estudis: Grau en Sociologia [819]
Document: Treball final de grau ; Text
Matèria: Conflicte lingüístic ; Ideologies lingüístiques ; Bilingüisme social ; Adolescents ; Sentiment d'autoodi ; Identitat ; Societat digital ; Conflicto lingüístico ; Ideologías lingüísticas ; Bilingüismo social ; Adolescentes ; Sentimiento de autoodio ; Identidad ; Sociedad digital ; Linguistic conflict ; Linguistic ideologies ; Social bilingualism ; Self-hatred feeling ; Identity ; Digital society



TFG
59 p, 1.1 MB

Resum executiu
184.8 KB

Pòster
393.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia. TFG

 Registre creat el 2023-03-07, darrera modificació el 2023-07-27



   Favorit i Compartir