Google Scholar: cites
Una redefinición necesaria : ¿Cómo explicar la Història de la Catalunya actual (1980-2020) en el mundo presente?
Gonzalez Vilalta, Arnau 1980- (Universitat Autònoma de Barcelona)

Títol variant: Una redefinició necessària : Com explicar Història de la Catalunya actual al món present
Títol variant: A Necessary Redefinition : How to explain today the current history of Catalonia
Data: 2023
Resum: El presente artículo, en forma de ensayo, reflexiona sobre cual podría ser la programación de una hipotética asignatura de Història de la Catalunya actual (1980-2020) en el sí del debate sobre la presencia de la Historia Actual en los grados universitarios. Más allá de ordenar cronológicamente las décadas o los hechos, el artículo debate la propia historia de Cataluña y su interacción y necesaria inclusión en los marcos español y europeo para poder transmitir la traducción de los últimos cuarenta años mundiales a través del prisma catalán. Se adentra en opciones como la fusión de asignaturas de Historia Contemporánea, la politización del debate, además de plantear una programación que situé al estudiante en el momento de cambio de era global presente, pero también en un escenario catalán lleno de incertidumbres con relación al análisis historiográfico que, con matices, se ha producido en el último siglo.
Resum: Aquest article, en forma d'assaig, reflexiona sobre quina podria ser la programació d'una hipotètica assignatura d'Història de la Catalunya actual (1980-2020) al si del debat sobre la presència de la Història Actual als graus universitaris. Més enllà d'ordenar cronològicament les dècades o els fets, l'article debat la pròpia història de Catalunya i la seva interacció i inclusió necessària en els marcs espanyol i europeu per poder transmetre la traducció dels darrers quaranta anys mundials a través del prisma català. S'endinsa en opcions com la fusió d'assignatures d'Història Contemporània, la politització del debat, a més de plantejar una programació que situi l'estudiant en el moment de canvi d'era global present, però també en un escenari català ple d'incerteses amb relació a l'anàlisi historiogràfic que, amb matisos, s'ha produït a l'últim segle.
Resum: This article, in the form of an essay, reflects on what could be the programming of a hypothetical Current History of Catalonia subject (1980-2020) within the debate on the presence of Current History in university degrees. Beyond ordering the decades or the events chronologically, the article addresses the history of Catalonia itself and its interaction and necessary inclusion in the Spanish and European framework to transmit the translation of the last forty world years through the Catalan prism. It delves into options such as the fusion of Contemporary History subjects, the politicization of the debate, in addition to proposing a program that places the student at the moment of change in the current global era, but also in a Catalan scenario full of uncertainties in relation to the historiographical analysis that, with nuances, has been produced in the last century.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Historia actual ; Cataluña ; Programación ; Globalización ; Història actual ; Catalunya ; Europa ; Programació ; Globalització ; Catalonia ; Europe ; Current history ; Program ; Globalization
Publicat a: Tiempo devorado, Vol. 8 Núm. 1 (2023) , p. 5-34 (Articles) , ISSN 2385-5452

Adreça original: https://revistes.uab.cat/tdevorado/article/view/v8-n2-vilalta
DOI: 10.5565/rev/tdevorado.185


30 p, 272.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Tiempo devorado
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-04-01, darrera modificació el 2023-11-12



   Favorit i Compartir