Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites,
Análisis de una intervención educativa basada en ACAD Toolkit para la mejora del diseño didáctico en futuros docentes
Buils, Sara (Universitat Jaume I)
Llopis-Nebot, María Ángeles (Universitat Jaume I)
Valdeolivas-Novella, Gracia (Universitat Jaume I)
Esteve-Mon, Francesc M. (Universitat Jaume I)

Títol variant: Anàlisi d'una intervenció educativa basada en ACAD Toolkit per millorar el disseny didàctic en futurs docents
Títol variant: Analysis of an educational initiative based on the ACAD Toolkit to improve educational design among future teachers
Data: 2023
Resum: Para facilitar el proceso de diseño y análisis didáctico es importante considerar la herramienta ACAD (Activity-Centred Analysis and Design) Toolkit. Esta representa las dimensiones del marco intervinientes en el diseño: el escenario de aprendizaje, la interacción social, las tareas de conocimiento y el enfoque pedagógico. El objetivo de este artículo es analizar la percepción de estos elementos tras su implementación en una intervención educativa con futuros docentes para la mejora de la capacidad de análisis y diseño de situaciones de aprendizaje enriquecidas por la tecnología. Se sigue la metodología de investigación basada en el diseño educativo y se presenta el proceso de evaluación de una primera iteración, mediante un cuestionario de autopercepción basado en el modelo clásico de Kirkpatrick (1999) y el análisis de las reflexiones del alumnado plasmadas en sus blogs en línea. El alumnado muestra un grado medio-alto de satisfacción (3,68 sobre 5) respecto a los elementos de la herramienta y destaca la interacción social producida en el uso de la herramienta que motiva su aprendizaje docente (3,78 sobre 5), así como la reflexión y el análisis sobre sus propuestas didácticas (3,92 y 3,84 sobre 5 respectivamente), que conciernen a la transferencia del conocimiento adquirido a la realidad práctica.
Resum: Per facilitar el procés de disseny i anàlisi didàctica és important considerar l'eina ACAD (Activity-Centred Analysis and Design) Toolkit. Aquesta representa les dimensions del marc que intervenen en el disseny: l'escenari d'aprenentatge, la interacció social, les tasques de coneixement i l'enfocament pedagògic. L'objectiu d'aquest article és analitzar la percepció d'aquests elements després d'haver estat implementats en una intervenció educativa amb futurs docents per millorar la capacitat d'anàlisi i disseny de situacions d'aprenentatge enriquides per la tecnologia. Se segueix la metodologia de recerca basada en el disseny educatiu i es presenta el procés d'avaluació d'una primera iteració, mitjançant un qüestionari d'autopercepció basat en el model clàssic de Kirkpatrick (1999) i l'anàlisi de les reflexions dels estudiants plasmades als seus blocs en línia. L'alumnat mostra un grau mitjà-alt de satisfacció (3,68 sobre 5) respecte als elements de l'eina i destaquen la interacció social produïda en l'ús de la ferramenta que en motiva l'aprenentatge docent (3,78 sobre 5), així com la reflexió i l'anàlisi sobre les seves propostes didàctiques (3,92 i 3,84 sobre 5 respectivament), que fan referència a la transferència del coneixement adquirit a la realitat pràctica.
Resum: To facilitate the process of educational design and analysis, it is important to consider the ACAD (Activity-Centred Analysis and Design) Toolkit, which represents elements of a framework used in educational design: learning setting, social interaction, knowledge tasks, and pedagogical approach. The aim of this paper is to discover how a group of future teachers view these elements in an educational initiative to improve their skills in the analysis and design of technology-enhanced learning situations. A research methodology based on educational design is used, with the evaluation of an initial version of the toolkit that uses a self-reporting questionnaire based on Kirkpatrick's classical model (1999). Also, the students' views as reflected in their online blogs are analysed. The students show a medium-high degree of satisfaction (3. 68 out of 5) with the elements of the tool, and highlight the social interaction involved in using it, which motivates their teacher-training (3. 78 out of 5), as well as the analysis of their educational projects (3. 92 and 3. 84 out of 5 respectively) relating to the transfer of knowledge acquired into practical reality.
Ajuts: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades FPU21/00298
Nota: El presente estudio se ha realizado en el marco de un proyecto financiado en la convocatoria de innovación educativa de la Universitat Jaume I (Ref.: 46112) y ha sido financiado por el Ministerio de Universidades de España bajo la ayuda FPU21/00298.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Disseny didàctic ; Disseny educatiu ; Formació inicial docent ; Innovació educativa ; Investigació basada en el disseny educatiu ; Intervenció educativa ; Didactic design ; Educational design ; Initial teacher training ; Educational innovation ; Educational design research ; Educational intervention ; Diseño didáctico ; Diseño educativo ; Formación inicial docente ; Innovación educativa ; Investigación basada en el diseño educativo ; Intervención educativa
Publicat a: Educar, Vol. 59 Núm. 2 (2023) , p. 315-331 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v59-n2-buils-et-al
DOI: 10.5565/rev/educar.1701


17 p, 239.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-07-13, darrera modificació el 2024-02-28



   Favorit i Compartir