Web of Science: 0 citas, Scopus: 0 citas, Google Scholar: citas
Anàlisi i millora de les eines d'avaluació i de seguiment de les activitats d'aprenentatge basat en projectes i en problemes
Leiva-Presa, Àngels (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Benejam, Lluís (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Grau-Carrión, Sergi (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Badosa Salvador, Anna (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
López Rocafiguera, Enric (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)
Díaz, Jose (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)

Título variante: Analysis and improvement of assessment and monitoring tools for project-based/problem-based learning activities
Título variante: Análisis y mejora de las herramientas de evaluación y de seguimiento de las actividades de aprendizaje basado en proyectos y en problemas
Fecha: 2023
Resumen: Tot i la seva àmplia aplicació, la realització de les activitats d'aprenentatge basat en projectes i en problemes (ABP) encara suposa diversos reptes. El disseny de l'activitat i els processos d'avaluació i de seguiment que comporta destaquen entre els aspectes més complexos de la metodologia. Aquest treball aporta una experiència de suport al professorat per millorar els sistemes d'avaluació i de seguiment de l'ABP en l'àmbit cientificotècnic. Per fer-ho es varen recollir les eines d'avaluació i de seguiment utilitzades a les activitats d'ABP més representatives dels diferents graus de la facultat. Les eines recollides es van integrar entre elles generant eines noves més completes (tres rúbriques i dues escales de valoració). Aquestes eines es van aplicar a activitats d'ABP, i el professorat responsable (n = 11) va valorar la seva percepció sobre la manera com funcionaven. Els resultats obtinguts indiquen que el professorat participant va percebre un millor funcionament de les eines generades comparades amb les utilitzades originàriament, destacant- ne la compleció, l'adaptabilitat i l'agilitat d'ús. L'estudi suggereix que el suport en el disseny d'eines podria revertir en la millora del procés de seguiment i avaluació de les activitats d'ABP fent-lo més àgil, objectiu, sistemàtic i eficient.
Resumen: Despite being widely applied, the implementation of problem-based/project-based learning (PBL) activities still poses several challenges. Activity design and evaluation and monitoring processes stand out as the most complex aspects of the methodology. This study provides support for teachers to improve PBL assessment and monitoring systems in the scientific and technical field. To do this, the evaluation and monitoring tools used in the most representative PBL activities at different levels of higher education were collected. These were then integrated to generate new, more complete tools (three rubrics and two evaluation scales). These tools were then appli0ed to PBL activities, and the teachers involved (n=11) assessed their view of their functioning. The results indicate that the participating teachers perceived that the tools generated in this way functioned better than the ones used originally, highlighting their completeness, adaptability and ease of use. The study suggests that support in the design of tools could lead to improvements in the process of monitoring and evaluating PBL activities by making them more agile, objective, systematic and efficient.
Resumen: A pesar de su amplia aplicación, las actividades de aprendizaje basado en proyectos y en problemas (ABP) todavía suponen varios retos en su realización. El diseño de la actividad y sus procesos de evaluación y seguimiento destacan entre los aspectos más complejos de la metodología. Este trabajo aporta una experiencia de apoyo al profesorado para la mejora de los sistemas de evaluación y seguimiento del ABP en el ámbito científico-técnico. Para ello se recogieron las herramientas de evaluación y seguimiento utilizadas en las actividades de ABP más representativas de los diferentes grados de la facultad. Las herramientas recogidas se integraron entre ellas generando nuevas herramientas más completas (tres rúbricas y dos escalas de valoración). Estas herramientas se aplicaron a actividades de ABP, y el profesorado responsable (n = 11) valoró su percepción sobre su funcionamiento. Los resultados obtenidos indican que el profesorado participante percibió un mejor funcionamiento de las herramientas generadas comparadas con las utilizadas originalmente, destacando su compleción, adaptabilidad y agilidad de uso. El estudio sugiere que el apoyo en el diseño de herramientas podría revertir en la mejora del proceso de seguimiento y evaluación de las actividades de ABP, haciéndolo más ágil, objetivo, sistemático y eficiente.
Nota: Els autors agraeixen la participació del professorat de la FCTE i el suport del programa de Projectes d'Innovació i Recerca Educativa de la UVic-UCC.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Aprenentatge basat en projectes ; Aprenentatge basat en problemes ; Avaluació ; Rúbriques ; Educació superior ; Competències ; Project based learning ; Problem based learning ; Assessment ; Rubrics ; High education ; Competences ; Aprendizaje basado en proyectos ; Aprendizaje basado en problemas ; Evaluación ; Rúbricas ; Educación superior ; Competencias
Publicado en: Educar, Vol. 60 Núm. 1 (2024) , p. 137-156 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v60-n1-leiva-et-al
DOI: 10.5565/rev/educar.1784


20 p, 455.0 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Educar
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2023-12-14, última modificación el 2024-05-04



   Favorit i Compartir