Web of Science: 0 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Usos de TikTok en educació : revisió sistemàtica de l'aplicabilitat didàctica de TikTok
Caldeiro-Pedreira, Mari-Carmen (Universidade de Santiago de Compostela)
Yot-Domínguez, Carmen (Universidad de Sevilla)

Títol variant: Uses of TikTok in education : a systematic review of the didactic possibilities of TikTok
Títol variant: Usos de TikTok en educación : revisión sistemática de la aplicabilidad didáctica de TikTok
Data: 2023
Resum: El acceso a internet desde edades cada vez más tempranas y la posibilidad de registro en las redes sociales (RR. SS. ) abren la puerta a nuevas formas de enseñar y aprender activamente y acordes con las características de la sociedad digital. Teniendo en cuenta la situación actual, se centra la atención en TikTok, una de las redes más descargadas y con mayor número de seguidores. La necesidad de delimitar el potencial de su uso educativo da lugar a esta revisión sistemática. Esta investigación de corte teórico contiene un análisis de la literatura SCOPUS más reciente (publicada entre 2020 y 2023, en inglés principalmente). Se han obtenido en esta base de datos un total de 133 registros después de una búsqueda controlada. Los 25 documentos finalmente estudiados nos permiten analizar las características de TikTok propicias para su aplicación didáctica, los usos que recientemente se le dan en educación a esta herramienta y las orientaciones específicas que se deducen para el uso responsable de TikTok en el ámbito educativo. Frente a los posibles riesgos, problemas y limitaciones derivados de su utilización, los usos variados identificados en la revisión certifican la incidencia en la motivación y el aprendizaje, especialmente la contribución a la formación de la competencia digital y el uso responsable de los estudiantes que trabajen con TikTok en el aula. Vistos los resultados, se propone la alfabetización docente y la educomunicación en el ámbito de la educación superior como formas de realización del aprendizaje a través de TikTok.
Resum: L'accés a internet des d'edats cada vegada més primerenques i la possibilitat de registrar-se a les xarxes socials obren la porta a noves maneres d'ensenyar i aprendre activament i d'acord amb les característiques de la societat digital. Tenint en compte la situació actual, se centra l'atenció en TikTok, una de les xarxes més descarregades i amb major nombre de seguidors. La necessitat de delimitar el potencial del seu ús educatiu dona lloc a aquesta revisió sistemàtica. Aquesta recerca de tall teòric conté una anàlisi de la literatura SCOPUS més recent (publicada entre 2020 i 2023, en anglès principalment). En aquesta base de dades s'ha obtingut un total de 133 registres després d'una cerca controlada. Els 25 documents finalment estudiats ens permeten analitzar les característiques de TikTok propícies per a la seva aplicació didàctica, els usos que recentment es donen en educació a aquesta eina i les orientacions específiques que es dedueixen per a l'ús responsable de TikTok en l'àmbit educatiu. Davant dels possibles riscos, problemes i limitacions derivats de la seva utilització, els usos variats identificats en la revisió certifiquen la incidència en la motivació i l'aprenentatge, especialment la contribució a la formació de la competència digital i l'ús responsable dels estudiants que treballin amb TikTok a l'aula. Atesos els resultats, es proposa l'alfabetització docent i l'educomunicació en l'àmbit de l'educació superior com a formes de realització de l'aprenentatge a través de TikTok.
Resum: Access to the internet at increasingly younger ages and the possibility of registering on social media networks opens the door to new ways of teaching and learning actively and in accordance with the characteristics of the digital society. Looking at the current situation, the focus is on TikTok, one of the most frequently downloaded networks and one of the ones with the largest number of followers. The need to delineate the potential of its educational use gives rise to this systematic review. This theoretical study provides an analysis of the most recent SCOPUS literature (published between 2020 and 2023, mainly in English). A total of 133 records were retrieved from this database using a controlled search. Of these, 25 documents were analysed to identify the characteristics of TikTok that are conducive to its didactic application, the uses recently given to the tool in education, and the specific guidelines that can be deduced for the responsible use of TikTok in the educational environment. Given the possible risks, problems and limitations inherent in deploying this platform, the varied uses identified in the review demonstrate its impact on motivation and learning, especially its contribution to the development of digital skills and responsible usage by students working with TikTok in the classroom. In view of the results of this analysis, it is recommended to develop teacher literacy and educational communication in higher education as a way to use TikTok for learning purposes.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Internet ; Redes sociales ; Tiktok ; Enseñanza ; Educación ; Xarxes socials ; Ensenyament ; Educació ; Social network ; Teaching ; Education
Publicat a: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 69 (2023) , p. 53-73 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v69-caldeiro-yot
DOI: 10.5565/rev/analisi.3630


22 p, 239.4 KB

epub
983.3 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Anàlisi
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2023-12-24, darrera modificació el 2024-03-22



   Favorit i Compartir