La investigació sobre mitjans de comunicació a Itàlia
Wolf, Mauro

Additional title: La investigación sobre medios de comunicación en Italia
Additional title: Research on the mass media in Italy
Date: 1997
Abstract: Una característica de la literatura sobre mitjans a Itàlia és la barreja d'apropaments teòrics, si bé hem de destacar la rellevància que dels anys seixanta ençà ha cobrat la perspectiva semiòtica. Notem en la producció italiana un cert distanciament o una certa indiferència respecte a la literatura teòrica consolidada internacionalment en aquest camp, excepció feta de la teoria crítica i dels estudis de la recepció, desenvolupats a Itàlia sobretot a partir dels anys setanta. Aquest cert aïllament ha generat noves metodologies i nous problemes en el tractament de temes també nous: l'anàlisi dels processos de producció, la sociologia de la cultura o la sociologia d'organitzacions i professions. Els anys vuitanta es van caracteritzar per la recerca administrativa finançada pels propis mitjans i els anys noranta per l'obertura de la recerca als problemes de comunicació i política (estudi de campanyes i sobre la persuasió. ) La representació mediàtica dels fenòmens socials, la publicitat i l'economia dels mitjans són actualment altres línies preferents d'estudi.
Abstract: Una característica de la literatura sobre los medios en Italia es la mezcla de acercamientos teóricos, por más que hemos de destacar la relevancia que desde los años sesenta ha cobrado la perspectiva semiótica. Notamos en la producción italiana un cierto distanciamiento o una cierta indiferencia respecto de la literatura teórica consolidada internacionalmente en este campo, a excepción de la teoría crítica y de los estudios de la recepción, desarrollados en Italia a partir de los años setenta. Este aislamiento relativo ha generado nuevas metodologías y nuevos problemas en el tratamiento de los temas también nuevos: el análisis de los procesos de producción, la sociología de la cultura o la sociología de las organizaciones y profesiones. Los años ochenta se caracterizaron por la investigación administrativa financiada por los propios medios, y los años noventa por la apertura de la investigación a los problemas de comunicación y política (estudio de las campañas y la persuasión). La representación mediática de los fenómenos sociales, la publicidad y la economía de los medios son actualmente otras líneas preferentes de estudio.
Abstract: One distinguishing feature of the literature on the media in Italy is the mix of theoretical approaches, although it should be stressed that, since the 60s, the semiotic focus has played a particularly important role. Italian studies in this field show a certain remoteness or indifference toward internationally accepted theory, with the exception of critical theory and reception studies, which began to be pursued in Italy from the 70s onward. This relative isolation has resulted in new methodologies and new problems in handling equally new topics: analysis of production processes, the sociology of culture and the sociology of organisations and professions. The 80s were characterised by administration research financed by the media themselves, while the 90s have been distinguished by research being opened up to include problems of communication and politics such as studies on campaigns and persuasion. Preferred current lines of research include the representation by the media of social phenomena, advertising and media economics.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Semiòtica ; Sociologia de la cultura ; Recerca administrativa ; Comunicació i política ; Economia dels mitjans ; Semiótica ; Sociología de la cultura ; Investigación administrativa ; Comunicación y política ; Economía de los medios ; Semiotics ; Sociology of culture ; Administration research ; Communication and politics ; Media economics
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, N. 21 (1997) , p. 211-220, ISSN 2340-5236

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/14968


10 p, 59.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2006-03-13, last modified 2022-02-20



   Favorit i Compartir