1.
|
|
2.
|
|
3.
|
|
4.
|
322 p, 4.3 MB |
Les compositores catalanes del segle XIX : Un impuls creador
/
Garrigosa Massana, Maria Teresa ;
Cortés, Francesc, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament d'Art i de Musicologia
En aquest treball s'ha sistematitzat, descobert i indexat un repertori que fins ara no s'havia estudiat, l'obra de les compositores que visqueren a Catalunya durant el segle XIX, des de la primera de la qual tenim referència, Maria Dolors Vedruna, fins a la darrera de que és objecte aquest estudi, Maria Lluïsa Casagemas, la primera dona a escriure una òpera, Schiava e Regina (1892), a l'edat de 18 anys. [...] The aim of this work has been to search and go deeper into the lives and works of women composers in Catalonia in the nineteenth century, from the first one that we know of, Maria Dolors Vedruna, to the last one who is the object of this study, Maria Lluïsa Casagemas, the first woman that composed an opera, Schiava e Regina (1892), at the age of eighteen. [...]
2019
|
|
5.
|
429 p, 15.6 MB |
Evolució del paisatge sonor del seguici festiu de la festa major de Santa Tecla a Tarragona
/
González González, Sergi ;
Martínez i García, Sílvia, dir. ;
Knighton Bolton, Tess, 1957-, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament d'Art i de Musicologia
La Festa Major de Santa Tecla de Tarragona ha esdevingut, durant els darrers trenta anys, un fet social que cap tarragoní es vol perdre. La ciutat es paralitza del dia 14 al 24 de setembre, sent el moment àlgid el 23 als voltants de les 21. [...] The Santa Tecla Festival of Tarragona has become, over the last thirty years, a social event that no person who lives in Tarragona wants to miss out on. The city is brought to a standstill between 14 and 24 September, the climax being on the 23rd at about 9pm when the procession in honor of the saint ends. [...]
2019
|
|
6.
|
807 p, 10.0 MB |
Ego Regina : patronazgo y promoción artística femenina en Aragón, Navarra y Cataluña (1000-1200)
/
Abenza Soria, Verónica Carla ;
Castiñeiras, Manuel, 1964-, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament d'Art i de Musicologia
Aunque algunas de las mujeres que vivieron o estuvieron de paso entre los siglos XI y XII en las tierras de Aragón, Navarra y Cataluña, promocionaron algunas de las obras de arte y arquitectura de mayor transcendencia para el arte del período, y pese a que eso ha estimulado que sobre ellas recayera una considerable atención historiográfica, los estudios sobre la promoción artística femenina en estas coordenadas espacio-temporales siempre han priorizado una de las dos realidades del fenómeno, o promotora o arte. [...] Although some of the women who lived or were travelling in the lands of Aragon, Navarre and Catalonia between the 11th and 12th centuries, promoted some of the most important works of art and architecture during this artistic period, and despite that this drew considerable historiographical attention on them, the studies on female artistic agency in these space-time contexts have always prioritized one of the two realities of the phenomenon -art or agency. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020.
2 documents
|
|
7.
|
|
8.
|
|
9.
|
7.6 MB |
El Simbolismo de la Virgen Negra : aproximación a una construcción cultural
/
Rodríguez Ariza, Jorge ;
Castiñeiras, Manuel, 1964-, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament d'Art i de Musicologia
La tesis investiga el fenómeno de las vírgenes negras tratándolo desde el punto de vista de la simbología y la historia del arte pero en concordancia con otras disciplinas que permiten una lectura más amplia de la cuestión, como la himnografía, la restauración artística, la antropología, etc. [...] This thesis investigates the phenomenon of black virgins from the point of view of symbology and art history but in accordance with other disciplines that allow a wider reading of the issue, such as hymnnography, artistic restoration, anthropology, etc. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020.
|
|
10.
|
4.8 MB |
La Improvisación libre en solo ; una aproximación fenomenológica y una proposición de análisis = L'improvisation libre en solo: approche phénoménologique et proposition d̀analyse
/
Ireta Sánchez, Iván Tadeo ;
Canguilhem, Philippe, dir. ;
Cortés, Francesc, dir. ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Departament d'Art i de Musicologia
La improvisación libre en solo surgió como una práctica musical en la década de los setentas, y al interior de lo que se conoce como la Free European Improvisation. Sin embargo, no todos los músicos de este movimiento musical se aventuraron a experimentar la improvisación abstenidos de interacción. [...] L'improvisation libre en solo emerge, en tant que pratique musicale, dans les années soixante-dix, au sein de ce qui est connu comme la Free European Improvisation. Cependant, tous les musiciens issus de ce mouvement musical ne se sont pas aventurés à expérimenter l'improvisation dépourvue d'interaction. [...] Free improvisation en solo emerged as a musical practice in the 1970s and is also known as the Free European Improvisation. However, not all musicians of this musical movement experimented this experience's improvisation abstained from interaction. [...]
[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020.
|
|