1.
|
24 p, 434.1 KB |
Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school's effect on educational success
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
There is growing evidence that school engagement, or more specifically disengagement, is a key indicator for predicting Early School Leaving. The aim of this article is to explore the impact of secondary schools in student (dis)engagement and subsequent opportunities to succeed in school. [...]
2019 - 10.1080/03055698.2018.1446327
Educational Studies, Vol. 45 Núm. 2 (2019) , p. 226-241
|
|
2.
|
15 p, 2.3 MB |
Opting out of neighbourhood schools : the role of local education markets in student mobility
/
Scandurra, Rosario Ivano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Zancajo, Adrián (University of Manchester. Manchester Institute of Education) ;
Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Open enrolment policies assume that students living in disadvantaged areas can access better schools outside their neighbourhood. However, characteristics of individuals, quality of schooling and neighbourhood characteristics interact in very complex ways to produce heterogeneous patterns of school choice in local educational markets. [...]
2021 - 10.1002/psp.2542
Population, space and place, Vol. 28, núm. 5 (July 2022) , p. e2542
|
|
3.
|
29 p, 365.3 KB |
Movimientos sociales y resistencia al accountability en Chile : estrategias discursivas, identidad y acciones de la campaña Alto al SIMCE
/
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Villalobos, Cristóbal (Universidad de Chile) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
El artículo busca analizar la campaña Alto al SIMCE en Chile, mediante un marco analítico que combina distintas herramientas heurísticas de las teorías de movimientos sociales. Específicamente, el artículo explora los marcos discursivos presentes en las narrativas del movimiento, así como también aspectos vinculados a la formación y trayectoria de la campaña, la identidad colectiva, las alianzas y los repertorios de acción colectiva empleados por los actores para tratar de incidir en las políticas educativas. [...] The main objective of the article is to analyze the Alto al SIMCE (Stop the SIMCE) campaign in Chile through an analytical framework that combines different heuristic tools from social movement theories. [...]
2020
Revista Izquierdas, Vol. 49, Núm, 115 (Marzo 2020) , p. 2427-2455
|
|
4.
|
6 p, 395.1 KB |
L'abandonament escolar en context : algunes reflexions després del Seminari Abjoves
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Els dies 12 i 13 de maig del 2016 es va realitzar a la Universitat Autònoma de Barcelona el Seminari Internacional ABJOVES (http://ABJOVES. es/seminario/). El seminari, concebut com a acte de cloenda del projecte I+D+i L'abandonament escolar prematur a Espanya: una anàlisi de les decisions, motivacions i estratègies educatives dels joves va comptar amb l'assistència de més de 140 persones que des de diferents institucions -universitats, administracions educatives, centres educatius, etc. [...]
2016
butlletí inf@ncia, Núm. 97 (setembre 2016)
|
|
5.
|
|
6.
|
|
7.
|
22 p, 392.2 KB |
El rol de los centros educativos en la prevención del abandono escolar : una aproximación desde la perspectiva micropolítica
/
Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
España y Cataluña presentan unos niveles muy elevados de abandono escolar prematuro (AEP) que se sitúan muy lejos de los objetivos establecidos por la estrategia europea Education and Training 2020. [...] Spain and Catalonia register high percentages of early school leaving (ESL), remarkably far from the targets set by the European Strategy Education and Training 2020. Given the relevance of this phenomenon, many policies have been developed in order to tackle ESL, both focusing in its prevention and reduction. [...] Espanha e Catalunha têm níveis muito elevados de abandono escolar precoce (AEP) que estão localizados notoriamente aquém das metas estabelecidas pela Estratégia Europeia Education and Training 2020. [...]
2015
Educação, sociedade & culturas, Vol. 45 Núm. 1. Special Issue (2015) , p. 121-141
|
|
8.
|
|
9.
|
|
10.
|
32 p, 226.1 KB |
La economía política de la privatización educativa : políticas, tendencias y trayectorias desde una perspectiva comparada
/
Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ;
Universitat Autònoma de Barcelona.
Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
A lo largo de las dos últimas décadas, la privatización educativa ha adquirido una dimensión global. Un amplio número de países en circunstancias políticas y económicas muy distintas han adoptado políticas que promueven la participación del sector privado en el campo educativo. [...] Over the last two decades, education privatization has taken on a global dimension. Countries with very different political and economical circumstances have come to adopt a variety of pro-private sector policies in education. [...] Ao longo das duas últimas décadas, a privatização educativa tem adquirido uma dimensão global. Num grande número de países em circunstâncias políticas e econômicas muito diferentes, têm-se adotado políticas que promovem a participação do setor privado no campo educativo. [...]
2016
Revista colombiana de educación, Núm. 70 (Primer semestre 2016) , p. 47-78
|
|