Results overview: Found 17 records in 0.02 seconds.
Articles, 13 records found
Books and collections, 4 records found
Articles 13 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
24 p, 434.1 KB Can educational engagement prevent Early School Leaving? Unpacking the school's effect on educational success / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
There is growing evidence that school engagement, or more specifically disengagement, is a key indicator for predicting Early School Leaving. The aim of this article is to explore the impact of secondary schools in student (dis)engagement and subsequent opportunities to succeed in school. [...]
2019 - 10.1080/03055698.2018.1446327
Educational Studies, Vol. 45 Núm. 2 (2019) , p. 226-241  
2.
15 p, 2.3 MB Opting out of neighbourhood schools : the role of local education markets in student mobility / Scandurra, Rosario Ivano (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Zancajo, Adrián (University of Manchester. Manchester Institute of Education) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Open enrolment policies assume that students living in disadvantaged areas can access better schools outside their neighbourhood. However, characteristics of individuals, quality of schooling and neighbourhood characteristics interact in very complex ways to produce heterogeneous patterns of school choice in local educational markets. [...]
2021 - 10.1002/psp.2542
Population, space and place, Vol. 28, núm. 5 (July 2022) , p. e2542  
3.
29 p, 365.3 KB Movimientos sociales y resistencia al accountability en Chile : estrategias discursivas, identidad y acciones de la campaña Alto al SIMCE / Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Villalobos, Cristóbal (Universidad de Chile) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
El artículo busca analizar la campaña Alto al SIMCE en Chile, mediante un marco analítico que combina distintas herramientas heurísticas de las teorías de movimientos sociales. Específicamente, el artículo explora los marcos discursivos presentes en las narrativas del movimiento, así como también aspectos vinculados a la formación y trayectoria de la campaña, la identidad colectiva, las alianzas y los repertorios de acción colectiva empleados por los actores para tratar de incidir en las políticas educativas. [...]
The main objective of the article is to analyze the Alto al SIMCE (Stop the SIMCE) campaign in Chile through an analytical framework that combines different heuristic tools from social movement theories. [...]

2020
Revista Izquierdas, Vol. 49, Núm, 115 (Marzo 2020) , p. 2427-2455  
4.
6 p, 395.1 KB L'abandonament escolar en context : algunes reflexions després del Seminari Abjoves / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Els dies 12 i 13 de maig del 2016 es va realitzar a la Universitat Autònoma de Barcelona el Seminari Internacional ABJOVES (http://ABJOVES. es/seminario/). El seminari, concebut com a acte de cloenda del projecte I+D+i L'abandonament escolar prematur a Espanya: una anàlisi de les decisions, motivacions i estratègies educatives dels joves va comptar amb l'assistència de més de 140 persones que des de diferents institucions -universitats, administracions educatives, centres educatius, etc. [...]
2016
butlletí inf@ncia, Núm. 97 (setembre 2016)  
5.
22 p, 211.1 KB El habitus institucional : una herramienta teórica y metodológica para el estudio de la cultura escolar / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
El objetivo de este artículo es avanzar en el debate académico sobre los efectos que genera la cultura escolar sobre las oportunidades educativas de los estudiantes. Para ello, el articulo defiende la importancia del habitus institucional como herramienta teórica y metodològica para avanzar en el estudio de la cultura escolar y abrir la caja negra dentro de la cual se ha tendido a mantener el concepto. [...]
The Institutional habitus: a methodological and Theoretical Tool to Analyse The School Culture». The aim of the paper is to proceed with the academic debate around the effect of school culture on students' educational opportunities. [...]

2015
Témpora : revista de sociología de la educación, Núm. 18, 2ª época (enero 2015) , p. 37-58  
6.
31 p, 136.8 KB Globalización y política educativa : un análisis crítico de la agenda del Banco Mundial para América Latina / Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
El artículo desarrolla un análisis crítico de las políticas educativas del Banco Mundial (BM) a lo largo de las dos últimas décadas en América Latina. Evalúa diferentes aspectos del impacto de las políticas de ajuste estructural desarrolladas por el BM sobre las políticas y los sistemas educativos. [...]
This article provides a critical analysis of the World Bank's (WB) education policies over the past two decades in Latin America. It evaluates various aspects of the impact of the structural adjustment policies developed by the WB on educational policies and systems. [...]

2002 - 10.2307/3541389
Revista mexicana de sociología, Vol. 64 Núm. 3 (julio-septiembre 2002) , p. 3-35  
7.
22 p, 392.2 KB El rol de los centros educativos en la prevención del abandono escolar : una aproximación desde la perspectiva micropolítica / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
España y Cataluña presentan unos niveles muy elevados de abandono escolar prematuro (AEP) que se sitúan muy lejos de los objetivos establecidos por la estrategia europea Education and Training 2020. [...]
Spain and Catalonia register high percentages of early school leaving (ESL), remarkably far from the targets set by the European Strategy Education and Training 2020. Given the relevance of this phenomenon, many policies have been developed in order to tackle ESL, both focusing in its prevention and reduction. [...]
Espanha e Catalunha têm níveis muito elevados de abandono escolar precoce (AEP) que estão localizados notoriamente aquém das metas estabelecidas pela Estratégia Europeia Education and Training 2020. [...]

2015
Educação, sociedade & culturas, Vol. 45 Núm. 1. Special Issue (2015) , p. 121-141  
8.
20 p, 572.1 KB La agenda política contra el abandono escolar prematuro en España : la LOMCE contra las evidencias internacionales / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
La lucha contra el Abandono Escolar Prematuro (AEP) constituye un punto central de la agenda de política educativa española. De hecho, uno de los objetivos de la Ley Orgánica de Mejora de la Calidad Educativa (LOMCE) es reducir los elevados niveles de AEP de nuestro país y mejorar los resultados globales del sistema educativo español. [...]
Combating Early School Leaving (ESL) is a central item of the Spanish educational political agenda. In fact, one of the main objectives of the current Educational Law (Organic Law for the Improvement of the Quality of Education-LOMCE) is to reduce the high levels of ESL and to improve the global results of the Spanish educational system. [...]

2015
Avances en supervisión educativa, Núm. 23 (Junio 2015) , p. 1-20  
9.
6 p, 298.3 KB La nova política educativa i les desigualtats / Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
2015
Nous horitzons, Núm. 209 (2015) , p. 16-21  
10.
32 p, 226.1 KB La economía política de la privatización educativa : políticas, tendencias y trayectorias desde una perspectiva comparada / Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Zancajo, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
A lo largo de las dos últimas décadas, la privatización educativa ha adquirido una dimensión global. Un amplio número de países en circunstancias políticas y económicas muy distintas han adoptado políticas que promueven la participación del sector privado en el campo educativo. [...]
Over the last two decades, education privatization has taken on a global dimension. Countries with very different political and economical circumstances have come to adopt a variety of pro-private sector policies in education. [...]
Ao longo das duas últimas décadas, a privatização educativa tem adquirido uma dimensão global. Num grande número de países em circunstâncias políticas e econômicas muito diferentes, têm-se adotado políticas que promovem a participação do setor privado no campo educativo. [...]

2016
Revista colombiana de educación, Núm. 70 (Primer semestre 2016) , p. 47-78  

Articles : 13 records found   1 - 10next  jump to record:
Books and collections 4 records found  
1.
21 p, 306.2 KB Naming and blaming early school leavers : an analysis of education policies, discourses and practices in Spain / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Early school leaving (ESL) is one of the main challenges facing the Spanish education system. With 24, 9% of the population made up by 18-24 year olds who have not completed compulsory secondary schooling or pursued further or higher education,1 Spain thereby doubles the ESL percentage regarding the EU-27 (12. [...]
Palgrave Macmillan, 2015 - 10.1057/9781137415356
Power and education. Contexts of oppression and opportunity, 2015, p. 146-166  
2.
48 p, 611.1 KB ¿Continuidad o abandono escolar? : el efecto de los centros educativos en las decisiones de continuidad formativa de los jóvenes / Tarabini-Castellani, Aina, (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Rambla, Xavier 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials
Madrid : Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, 2015  
3.
97 p, 3.2 MB Com les notes condicionen les expectatives educatives de l'alumnat / Capsada-Munsech, Queralt, 1984- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials ; Fundació Jaume Bofill
Cada dia gaudim de més informació i proves d'avaluació que ens permeten saber el nivell de competències i coneixements dels nostres estudiants. Gran part d'aquesta informació condiciona les seves expectatives i té un rol central en la presa de decisions sobre el seu futur acadèmic i professional. [...]
Barcelona : Fundació Jaume Bofill, 2014 (Informes breus ; 53) (Informes breus. Educació)  
4.
134 p, 5.0 MB Equitat i resultats educatius a Catalunya : una mirada a partir de PISA 2012 / Castejón, Alba (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Castel Baldellou, José Luis ; Zacajo i Silla, Adrián (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Globalització, Educació i Politiques Socials ; Fundació Jaume Bofill
Barcelona : Fundació Jaume Bofill, 2015 (Informes breus Educació ; 60)  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.