Results overview: Found 90 records in 0.02 seconds.
Articles, 72 records found
Books and collections, 1 records found
Research literature, 16 records found
Graphic and multimedia documents, 1 records found
Articles 72 records found  1 - 10nextend  jump to record:
1.
12 p, 195.3 KB Dual training in Europe : a policy fad or a policy turn? / Scepanovic, Vera (Leiden University) ; Martin, Antonio (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre d'Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (QUIT)) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques
Since the start of the global financial crisis Europe has experienced a new enthusiasm for dual vocational education and training (VET). The EU itself has actively promoted the benefits of dual VET to its members, offering financial and organisational support for the introduction of apprenticeships into the formal educational systems. [...]
2020 - 10.1177/1024258919898317
Transfer, Vol.26 Num.1 (2020) , p.15-26  
2.
25 p, 532.9 KB Las transiciones a la educación secundaria post obligatoria en Cataluña : un análisis desde la sociología de la política educativa / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Jacovkis Halperin, Judith (Universitat Autònoma de Barcelona.)
Las transiciones a la educación secundaria post obligatoria son centrales para explicar el grado de selectividad social de diferentes sistemas educativos. El caso de Cataluña es especialmente relevante porque el sistema educativo se organiza de forma comprensiva hasta el final de la educación secundaria obligatoria, momento en que por primera vez se separa a los estudiantes en dos itinerarios diferenciados: el académico y el profesional. [...]
Transitions to upper secondary education are crucial to explain different degrees of social selectivity in diverse education systems. In Catalonia these transitions are especially relevant as the education system is formally comprehensive until the end of compulsory secondary schooling, and only at this point the system is divided in two different tracks: the academic and the vocational. [...]

2020 - 10.14507/epaa.28.4860
Education policy analysis archives, Vol. 28 Núm. 102 (2020) , p. 1-25  
3.
28 p, 408.3 KB Education and poverty in the global development agenda : Emergence, evolution and consolidation / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The objective of this paper is to analyse the role of education and poverty in the current global development agenda. It intends to analyse the emergence, evolution and consolidation of a global agenda, which attributes a key role to education in the fight against poverty. [...]
2010 - 10.1016/j.ijedudev.2009.04.009
International Journal of Educational Development, Vol. 30 (2010) , p. 204-212  
4.
24 p, 416.6 KB The politics of educational success : a realist evaluation of early school leaving policies in Catalonia (Spain) / Tarabini-Castellani, Aina (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Parcerisa, Lluís (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Curran, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Montes Ruiz, Alejandro (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The objective of the article is to examine what is 'taken for granted' in the policies designed to combat Early School Leaving (ESL) in Catalonia, identifying their implicit ontologies, causal assumptions and logics of action. [...]
2018 - 10.1080/17508487.2016.1197842
Critical Studies in Education, Vol. 59 (2018) , p. 364-381  
5.
33 p, 379.9 KB Language education in a national school abroad in a bilingual society : a case of Japanese school in Catalonia / Fukuda, Makiko (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Traducció i d'Interpretació i d'Estudis de l'Àsia Oriental)
This paper explores language education in a Japanese school in Catalonia from the viewpoints of language policy with special attention to ideology. Our main goal is to identify the major factors which influence over the school's language education. [...]
本研究はカタルーニャの日本人学校における言語教育を言語政策の視点から特にイデオロギーに着目して分析し、学校の言語教育に最も大きい影響を与える要因を探る。海外における日本国民の教育機関として、日本人学校はナショナルな視点、地域的な視点、そしてグローバルな視点を教育に盛り込むことが期待されており、言語教育はこうした期待に応えるための手段の一つとされている。学校長や生徒の家族との半構造化インタビューのデータを分析した結果、日本のイデオロギーが特に学校や短期滞在の駐在員家庭の言語および言語教育に対する見方に大きく影響していることが分かった。また、イデオロギーをふんだんに含んだトップ・ダウン式の言語教育政策は現状に即していないことが明らかになった。さらに、本研究は在外日本人学校の言語教育を現状に合わせて見直しする必要性、そして究極的には言語教育政策をデザインする段階で不在となっているエージェント(学校長、教師、保護者)および参加者(生徒)をもそのプロセスに含めることを提唱するものである。.

2018 - 10.1080/14708477.2018.1463233
Language and Intercultural Communication, Vol. 18 (2018) , p. 648-662  
6.
29 p, 579.8 KB Changes in the University Research Approach: Challenges for Academics' Scientific Productivity / Castro Ceacero, Diego (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada) ; Ion, Georgeta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Pedagogia Aplicada)
In a society dominated by the value of knowledge, university research becomes a key element in its development. This study aims to analyse academics' perceptions of the new university approach that focuses on research and the consequences that it produces. [...]
Springer 2019 - 10.1057/s41307-018-0101-0
Higher education policy, Vol. 32 Núm. 4 (2019) , p. 681-699  
7.
36 p, 817.2 KB Exploring democracy beyond the state : students' union democracy in Chilean colleges / Cifuentes Gallegos, Daniel Fernando (Universidad Católica de Temuco (Xile)) ; Disi Pavlic, Rodolfo (Universidad de Santiago de Chile)
Political scientists have studied state democracy for decades using sophisticated methods for conceptualization and measurement to evaluate the explanatory power of various theories. They have paid little attention, however, to democracy in nonstate political systems. [...]
Durant dècades, els politòlegs han estudiat la democràcia estatal utilitzant mètodes sofisticats de conceptualització i mesurament per avaluar el poder explicatiu de diverses teories. No obstant això, han prestat poca atenció a la democràcia en sistemes polítics no estatals. [...]
Durante décadas, los politólogos han estudiado la democracia estatal, utilizando métodos sofisticados de conceptualización y medición para evaluar el poder explicativo de varias teorías. Sin embargo, han prestado poca atención a la democracia en sistemas políticos no estatales. [...]

2024 - 10.5565/rev/papers.3114
Papers : revista de sociologia, Vol. 109 Núm. 1 (2024) , p. e3114 (Artículos)  
8.
15 p, 282.8 KB An institutional analysis of local lifelong learning approaches to early school leaving in Italy and Spain / Rambla, Xavier 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bartolini, Maddalena (Istituto di Ricerca sulla Crescita economica sostenibile (Torí, Itàlia))
In this paper, we will analyze how a few initial vocational education and training (VET) schools have elaborated wide-ranging responses to early leaving from education and training in Liguria (Italy) and Catalonia (Spain). [...]
2023 - 10.3390/soc13110230
Societies, Vol. 13 Núm. 11 (October 2023)  
9.
25 p, 4.2 MB Fragmented spaces in the urban landscape : a socio-spatial analysis of educational supply in the city of Madrid / Bueno, Carlos (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
The geography of school choice critically shapes families' educational opportunities. Residential segregation, social inequalities and the educational marketplace interact in complex ways and produce spatialised educational opportunities for families. [...]
2023 - 10.1002/berj.3889
British educational research journal, 2023  
10.
13 p, 120.2 KB Navigating the pandemic : gendered perspectives on vulnerability, resilience and institutional change in times of crisis / López Belloso, María (University of Deusto) ; Strid, Sofia (University of Gothenburg)
The COVID-19 pandemic has been a multifaceted crisis, impacting health, the economy, policy and society at large, and also resulting in a humanitarian crisis. These crises have impacted everyone, although the effects have been unevenly distributed, leading to further disadvantage and marginalisation for those who were already vulnerable and marginalised. [...]
La pandèmia de COVID-19 ha estat una crisi multifacètica que ha impactat en la salut, l'economia, les polítiques públiques i la societat en general, i que també ha provocat una crisi humanitària. [...]
La pandemia de COVID-19 ha sido una crisis multifacética que ha impactado en la salud, la economía, las políticas públicas y la sociedad en general, y que también ha provocado una crisis humanitaria. [...]

2023 - 10.5565/rev/papers.3243
Papers : revista de sociologia, Vol. 108 Núm. 3 (2023) , p. e3243 (Artículos de monográfico)  

Articles : 72 records found   1 - 10nextend  jump to record:
Books and collections 1 records found  
1.
290 p, 4.2 MB Lifelong learning policies for young adults in Europe : navigating between Knowledge and Economy / Rambla, Xavier, 1966- ed. ; Parreira do Amaral, Marcelo ed. ; Kovacheva, Siyka ed.
Bristol : Policy Press, 2019  

Research literature 16 records found  1 - 10next  jump to record:
1.
55 p, 1.1 MB From Policies to Practices. Intercultural Education in Schools in Barcelona / Rodriguez i Moner, Helena ; Levatino, Antonina, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
El punt de partida d'aquest projecte és l'existència i la creixent prevalença d'una societat culturalment i ètnicament diversa, que requereix, entre altres coses, un enfocament educatiu adequat. Dins el marc legislatiu, l'educació intercultural és reconeguda com el model pedagògic més adequat per promoure la inclusió, la convivència i la cohesió social. [...]
El punto de partida de este trabajo es la existencia y creciente prevalencia de una sociedad cultural y étnicamente diversa, lo que requiere, entre otras cosas, de una respuesta educativa adecuada. En el marco legislativo, la educación intercultural es reconocida como el modelo pedagógico más adecuado para promover la inclusión, la convivencia y la cohesión social. [...]
The starting point of this project is the existence and growing prevalence of a culturally and ethnically diverse society, which requires, among other things, an appropriate educational approach. Within the legislative framework, intercultural education is recognized as the pedagogical model best suited to promote inclusion, coexistence, and social cohesion. [...]

Bellaterra: Universitat Autònoma de Barcelona, 2023
Grau en Educació Primària [1140]  
2.
61 p, 642.3 KB Embeddedness of employability in tertiary education of Bangladesh : exploring policy and praxis / Bayezid, Asif ; Valiente, Oscar, dir. (University of Glasgow) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia ; University of Glasgow
While undergoing a neoliberal policy shift, Bangladeshi universities struggle to meet parents' and graduates' expectations of economic outcomes. The heavily debated mass expansion of universities conflicts with the classical goals of higher education and results in increasing inflation of unemployed graduates. [...]
2022 (Treballs de màster i postgrau. Màster en Polítiques Educatives per al Desenvolupament Global (GLOBED))  
3.
15 p, 5.6 MB Executive Summary. The Key Findings from The EVALUATE European Policy Experiment Project on The Impact of Virtual Exchange on Initial Teacher Education / The EVALUATE Group
This publication presents the key findings of the EVALUATE experimentation and its implications for the education of future teachers. The study found that engaging student teachers in structured online intercultural collaboration as part of their formal learning can contribute to the development of their digital-pedagogical, intercultural, and foreign language competences. [...]
Research-publishing.net, 2019 (Standalone Collection) - 10.14705/rpnet.2019.30.9782490057344  
4.
132 p, 6.5 MB Evaluating the impact of virtual exchange on initial teacher education : a European policy experiment / Baroni, Alice ; Dooly Owenby, Melinda ; Garcés García, Pilar ; Guth, Sarah ; Hauck, Mirjam ; Helm, Francesca ; Lewis, Tim ; Mueller-Hartmann, Andreas ; O'Dowd, Robert ; Rienties, Bart ; Rogaten, Jekaterina ; EVALUATE Project Group
Virtual exchange refers to education programmes in which constructive communication and interaction takes place between individuals or groups from different cultural backgrounds with the support of educators or facilitators. [...]
Research-publishing.net, 2019 - 10.14705/rpnet.2019.29.9782490057337  
5.
353 p, 3.0 MB Reforma al modelo educativo neoliberal chileno : Des-mercantilización, resistencias, adhesiones y ambivalencias subjetivas hacia las lógicas neoliberales / Mateluna Estay, Hernán ; Saura Casanova, Geo, dir. ; Pàmies Rovira, Jordi, dir.
L'any 2015 comença a Xile un procés de reforma amb l'objectiu d'eliminar les lògiques neoliberals en l'educació escolar. Xile és conegut per posseir un sistema educatiu que s'ha entès com un model pioner de polítiques neoliberals aplicades a l'educació en el món, de manera que aquest intent d'eliminar les dinàmiques de mercat és un procés de ruptura a dues trajectòries. [...]
En el año 2015 empieza en Chile un proceso de reforma con el objetivo de eliminar las lógicas neoliberales en la educación escolar. Chile es conocido por poseer un sistema educativo que se ha entendido como un modelo pionero de políticas neoliberales aplicadas a la educación en el mundo, por lo que este intento de eliminar las dinámicas de mercado es un proceso de ruptura a dos trayectorias. [...]
In 2015, a reform process began in Chile with the aim of eliminating neoliberal logics in school education. Chile is known for having an education system that has been understood as a pioneering model of neoliberal policies applied to education in the world, so this attempt to eliminate market dynamics is a process of rupture of two paths: On the one hand, it is a break with the trajectory of the history of the Chilean education system since its neoliberal reform in the 1980s. [...]

2022  
6.
141 p, 1.3 MB Holding Schools Accountable : Developing and Enacting Test-Based Accountability in the Autonomous Dutch Education System / Browes, Natalie ; Verger, Antoni, dir. ; Kosar-Altinyelken, Hülya, dir.
Aquesta tesi analitza un conjunt de polítiques educatives globals i el seu impacte en els Països Baixos, enmig d'un període agitat en el sistema educatiu d'aquest país. Es tracta de les polítiques d'autonomia escolar amb rendició de comptes, o polítiques "SAWA". [...]
Esta tesis analiza un conjunto de políticas educativas globales y su impacto en los Países Bajos, en medio de un período agitado en el sistema educativo de este país. Se trata de las políticas de autonomía escolar con rendición de cuentas, o políticas "SAWA" en se encuentran en el centro de las reformas de la gobernanza educativa inspiradas por los preceptos de la nueva gestión pública. [...]
Amidst a period of unrest in Dutch education, this thesis examines a particular set of globalized education policies and their impact in the Netherlands. These are school autonomy with accountability or 'SAWA' policies, laying at the heart of school governance reforms inspired by new public management ideals. [...]

2021  
7.
84 p, 1.6 MB Regulating public-private partnerships, governing non-state schools : an equity perspective : Background paper for UNESCO Global Education Monitoring Report / Zancajo, Adrián (University of Manchester) ; Fontdevila, Clara (Universitat Autònoma de Barcelona. Global and Comparative Studies in Education (GLANCE)) ; Verger, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona. Global and Comparative Studies in Education (GLANCE)) ; Bonal, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Global and Comparative Studies in Education (GLANCE))
The global expansion of non-state actors as providers of basic education has frequently taken place under the umbrella of some form of public-private partnership (PPP). PPPs have expanded despite an increasing number of studies warning about the possible negative consequences of higher levels of private provision on equity, such as school segregation and students selection practices. [...]
UNESCO, 2021  
8.
212 p, 2.4 MB School autonomy with accountability reforms in Madrid : From instrumentation to policy enactment / Pages Martin, Marcel ; Verger, Antoni, dir. ; Ferrer-Esteban, Gerard, dir.
Aquesta tesis estudia les polítiques d'autonomia escolar amb rendiment de comptes (SAWA, pel seu acrònim en anglès), com un model de reforma global, traduït i re-contextualitzat en un context sub-nacional. [...]
Esta tesis estudia las políticas de autonomía escolar con rendimiento de cuentas (SAWA, por su acrónimo en inglés), como un modelo de reforma global re-contextualizado en un contexto sub-nacional. [...]
This thesis aims to study the recontextualisation of School Autonomy with Accountability (SAWA) reforms as a global education policy, translated and enacted in a subnational context. More specifically, the thesis analyses the instrumentation, impacts and enactments of SAWA policies in Spain, with a particular focus on the region of Madrid. [...]

2021  
9.
145 p, 910.4 KB From trust in the profession to trust in results : A multi-scalar analysis of performance-based accountability in Norwegian education / Camphuijsen, Marjolein ; Verger, Antoni, dir. ; Levatino, Antonina, dir.
En un intent per millorar l'eficiència i l'equitat dels sistemes educatius, un nombre creixent de sistemes educatius han adoptat polítiques de rendició de comptes (RdC) basades en el rendiment escolar. [...]
En un intento por mejorar la eficiencia y la equidad de los sistemas educativos, un número creciente de sistemas educativos han adoptado políticas de rendición de cuentas (RdC) basadas en el desempeño escolar. [...]
"In an attempt to raise the performance, efficiency and equity of education systems, performance-based accountability policies have been adopted or strengthened by an increasing number of countries, characterized by highly diverse political institutional regimes, education systems, and levels of economic development. [...]

2021  
10.
215 p, 1.8 MB The trajectories and enactment of accountability policies in education. A focus on Chile / Parcerisa, Lluís ; Verger, Antoni, dir. ; Falabella Ambrosio, Alejandra, dir.
La rendició de comptes (RdC) en educació es pot concretar en models i opcions de disseny molt variats. No obstant això, la RdC basada en el rendiment (o PBA per les seves sigles en anglès) és el model de RdC que s'ha estès a nivell mundial de forma més intensiva en els últims anys. [...]
La rendición de cuentas (RdC) en educación se puede concretar en modelos y opciones de diseño muy variados. Sin embargo, la RdC basada en el desempeño (o PBA por sus siglas en inglés) es el modelo de RdC que se ha extendido a nivel mundial de forma más intensiva en los últimos años. [...]

2020  

Research literature : 16 records found   1 - 10next  jump to record:
Graphic and multimedia documents 1 records found  
1.
Xavier Rambla Sociologia : blogs de la UAB / Rambla, Xavier, 1966- (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Blog de Xavier Rambla amb l'objectiu de comentar alguns temes relacionats amb la seva docència en el camp de la sociologia, per exemple, sobre les desigualtats, el canvi social, el desenvolupament, la globalització, la política social o bé la política educativa.
Xavier Rambla's blog to discuss the topics related to his teaching area, sociology, for instance: inequalities, social change, development, globalisation, social policy and education policy.
Blog de Xavier Rambla para comentar varios temas relacionados con su área de docencia en el campo de la sociología, por ejemplo las desigualdades, el cambio social, el desarrollo, la globalización, la política social o la política educativa.

2011  

Interested in being notified about new results for this query?
Set up a personal email alert or subscribe to the RSS feed.