Resultats globals: 14 registres trobats en 0.03 segons.
Articles, 9 registres trobats
Documents de recerca, 5 registres trobats
Articles 9 registres trobats  
1.
24 p, 4.3 MB Secuencias de enseñanza y aprendizaje basadas en resultados de investigación : propuesta de un marco teórico para el abordaje de la teoría especial de la relatividad / Arriassecq, Irene (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas) ; Greca, Ileana Maria (Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas) ; Cayul, Esther Elisabet (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas)
En este trabajo se analiza el diseño de una secuencia de enseñanza aprendizaje (SEA) desde una perspectiva contextualizada para la enseñanza de la física en el nivel secundario que enfatiza la necesidad de encontrar coherencia entre las diversas perspectivas teóricas utilizadas para elaborarla. [...]
En aquest treball s'analitza el disseny d'una seqüència d'ensenyament aprenentatge (SEA) des d'una perspectiva contextualitzada per a l'ensenyament de la física en el nivell secundari que emfatitza la necessitat de trobar coherència entre les diverses perspectives teòriques utilitzades per elaborar-la. [...]
This paper discusses the design of a general theoretical framework for teaching physics in secondary education that emphasizes the necessity to find consistency between the different theoretical perspectives used to develop teaching-learning sequences. [...]

2017 - 10.5565/rev/ensciencias.1716
Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 1 (2017) , p. 133-155 (Investigaciones Didácticas)  
2.
5 p, 271.8 KB I tanmateix es mou! La relativitat del moviment a 2n d'ESO / Carrió, Esperança ; Pintó Casulleras, Roser (Roser) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)
És impossible definir el moviment sense un sistema de referència (SR). En la nostra recerca, havent recollit les respostes d'una pregunta d'examen de les tres línies de 2n d'ESO de l'INS Eugeni d'Ors de L'Hospitalet del Llobregat (Barcelona) (en total 87 alumnes), hem observat que els alumnes que han estat capaços de concretar un SR argumenten de ma-nera més madura (especificant un canvi de posició respecte al punt de referència) que els que no han concretat el SR. [...]
It is impossible to define motion without using a reference system (RS). In our research, we collected and analyzed all the information given by 87 students answering an exam question about motion. The students were from the three groups of 2nd year of secondary school Eugeni d'Ors (L'Hospitalet del Llobregat, Barcelona). [...]

2016 - 10.5565/rev/ciencies.368
Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 37-41 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències)  
3.
13 p, 261.4 KB Lo real y lo virtual, 100 años después de Einstein : ¿Vigencia del experimento mental en Mach o vuelta al Kant postcrítico? (Un debate entre Sorensen y Kühne) / Ortiz de Landázuri, Carlos (Universidad de Navarra)
Reconstructed the current debate over the real necessity or the virtual possibility, of multifactorial conditions in Einstein's thought experiments of the special and general theory of relativity, according to Soresen and Kühne.
Se reconstruye el reciente debate sobre la necesidad real o la posibilidad virtual, de las condiciones multifactoriales que sucesivamente Einstein dedujo del método del experimento mental en la teoría especial y generalizada de la relatividad, siguiendo las interpretaciones contrapuestas de Sorensen y Kühne.

2008
Ontology studies, Núm. 8 (2008) , p. 219-230  
4.
16 p, 95.7 KB Tomando en serio los derechos de bienestar / Ausín, Txetxu
Parafraseando el afamado libro de Ronald Dworkin, Taking rights seriously, me propongo, en este trabajo, defender el carácter pleno, fundamental y universal de los derechos de bienestar, muchas veces relegados a un papel secundario en el análisis de los derechos humanos y observados con sospecha y recelo, sobre todo cuando colisionan con los derechos civiles y políticos. [...]
Remembering famous Ronald Dworkin's book, Taking rights seriously, I'll defend the full, fundamental, and universal role of welfare rights, often look upon suspicion and misgiving specially on account of their colliding with civil and political rights. [...]

2008 - 10.5565/rev/enrahonar.304
Enrahonar, N. 40-41 (2008) p. 83-98  
5.
10 p, 571.6 KB Análisis de la transición de la física clásica a la relativista desde la perspectiva del "cambio conceptual" / Toledo, B. (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Departamento de Formación Docente) ; Arriassecg, I. (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Departamento de Formación Docente) ; Santos, G. (Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Departamento de Formación Docente)
Interviews about special relativity are realized with students of a Modern Physics course. The results of the interviews' analysis suggest that conceptual change doesn't mean a substitution of classic physics conceptions by the relativistic ones but that there is an interactive coexistence of both.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4192
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 1 (1997) p. 79-90  
6.
7 p, 388.0 KB Errores comunes sobre relatividad entre los profesores de enseñanza secundaria / Alemañ Berenguer, Rafael Andrés (Instituto de Bachillerato Jaime II (Alacant))
The limited understanding of the Principle of Relativity and its vague antl ambiguous formulation in most text-books, may be some of the sources of very common misconceptions on explaining this outstanding piece of the 20th century science. [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4159
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 301-307  
7.
15 p, 248.0 KB La relatividad en el bachillerato : una propuesta de unidad didáctica / Alonso Sánchez, Manuel (IES Leonardo da Vinci (Alicante)) ; Soler Selva, Vicent (IES Sixto Marco (Elx))
En este artículo se argumenta a favor del mantenimiento de la introducción a la relatividad en el bachillerato. Se enumeran deficiencias en la enseñanza tradicional y se exponen las características básicas de una propuesta alternativa. [...]
In this paper we argue in favor of keeping the introduction to the study of relativity in high school education. Deficiencies in the traditional teaching of the subject are noted and the basic characteristics of an alternative proposal are exposed. [...]

2006 - 10.5565/rev/ensciencias.3793
Enseñanza de las ciencias, V. 24 n. 3 (2006) p. 439-454  
8.
15 p, 201.7 KB Una propuesta sobre enseñanza de la relatividad en el bachillerato como motivación para el aprendizaje de la física / Pérez, Héctor (IES de Sedaví (València)) ; Solbes Matarredona, Jordi (IES J. Rodrigo Botet (Manises))
La relatividad es una parte importante de la física moderna. En este artículo se analiza su aprendizaje en la enseñanza secundaria y se argumenta razonadamente contra prácticas tradicionales en la enseñanza de la relatividad. [...]
Relativity is a very important part of modern physics. In this paper we analyze the teaching and learning of the theory of relativity in secondary education and we show some reasoned arguments against traditional methods to teach it. [...]

2006 - 10.5565/rev/ensciencias.3805
Enseñanza de las ciencias, V. 24 n. 2 (2006) p. 269-283  
9.
9 p, 89.8 KB Comentarios sobre retrocausación de Phil Dowe / Rodríguez, Víctor (Universidad Nacional de Córdoba (Córdoba, Argentina))
En «Retrocausación» Phil Dowe nos presenta un estudio detallado de cómo las teorías de la dirección causal podrían cuadrar con varias posibilidades de retrocausación aportadas por teorías físicas. [...]
In «Retrocausation», Phil Dowe presents us with a detailed study on how theories of causal direction may dovetail with several possibilities of retrocausation provided by physical theories. In this article, I offer a range of comments on Dowe's considerations in light of a strategy of conceptual approach that is more sensitive to the state of physics. [...]

2005 - 10.5565/rev/enrahonar.356
Enrahonar, N. 37 (2005) p. 113-121 (Articles)  

Documents de recerca 5 registres trobats  
1.
303 p, 9.3 MB Study of the relativistic dynamics of extreme-mass-ratio inspirals / Oltean, Marius ; Sopuerta, Carlos F., dir. ; Spallicci, Alessandro, dir. ; Pavón Coloma, Diego, dir. ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física
El tema principal d'aquesta tesi és el problema gravitacional de dos cossos en el règim de raons de masses extremes - és a dir, on una massa és significativament més petita que l'altra - en el context complet de la nostra teoria contemporània de la gravetat, la relativitat general. [...]
The principal subject of this thesis is the gravitational two-body problem in the extreme-mass-ratio regime - that is, where one mass is significantly smaller than the other - in the full context of our contemporary theory of gravity, general relativity. [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2020.  
2.
260 p, 1.8 MB The Generation of knowledge through experimentation in fundamental physics : the case of gravity Probe B / Evans, Christopher, 1965- ; Hoefer, Carl, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filosofia
En el presente trabajo analizo desde un punto de vista crítico el episodio que representa "Gravity Probe B" (GPB) (La Sonda de la Gravedad B) en la historia de la experimentación en la física fundamental. [...]
In this thesis, I critically analyse Gravity Probe B (GPB) as an extraordinary episode in the history of experimentation in fundamental physics. Billed as "Testing Einstein's Universe," GPB was a 50-year-long experiment to test crucial predictions of the General Theory of Relativity (GTR). [...]

[Bellaterra] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016  
3.
286 p, 1.6 MB Extreme-mass-ratio inspirals : modelling and test of an alternative theory of gravity / Cañizares Martínez, Priscilla ; Fernández-Teruel, Alberto, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ; Gimenez-Llort, Lydia, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal) ; Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física
Extreme-Mass-Ratio Inspirals (EMRIs) són sistemes binaris que estan compostos per Objectes Estel·lars Compactes (OECs) orbitant al voltant de Forats Negres Massius (FNMs) situats als centres galàctics. [...]
Extreme-Mass-Ratio Inspirals (EMRIs) are binary systems which are made up of a Stellarmass Compact Object (SCO) orbiting around a Massive Black Hole (MBH) located in a galactic centre. These systems are one of the main sources of GWs for space-based detectors like the Laser Interferometer Space Antenna (LISA). [...]

[Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física, 2012  
4.
98 p, 882.3 KB Relic gravitational waves in the expanding Universe / Izquierdo Sáez, Germán ; Pavón Coloma, Diego, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Física)
Las ondas gravitatorias primordiales representan una ventana privilegiada para determinar la evolución del Universo, ya que a partir de su espectro seria posible reconstruir el factor de escala desde los instantes iniciales de expansión hasta el instante presente. [...]
Cosmology has for a long time been a rather speculative science. Hubble's discovery that the Universe is expanding, and -more recently- the realization that at present this expansion is accelerated, the measured abundance of light elements, the mass distribution of galaxies and clusters thereof, and the discovery and posterior measurements of the anisotropies of the CMB have changed this picture. [...]

Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2006  
5.
97 p, 1.2 MB Solucions estacionàries i axisimètriques a les equacions d'Einstein / Comellas, Francesc ; Mas Franch, Luís, dir.
Es presenten diversos mètodes per a la obtenció de solucions exactes estacionàries i amb simetria axial de les equacions d'Einstein de la relativitat general. Aquests mètodes són aplicats per obtenir algunes solucions que també s'estudien.
Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2005  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.