Resultats globals: 10 registres trobats en 0.01 segons.
Articles, 10 registres trobats
Articles 10 registres trobats  
1.
5 p, 43.4 KB Secuencia de actividades sobre el peso para la enseñanza primaria / Fernández Durán, Eugenio (Universidad de Murcia. Departamento de Física) ; Jiménez Gómez, E. (Universidad de Murcia) ; Solano Martínez, I. (Universidad de Murcia)
La definición de peso como fuerza gravitatoria, supera las posibilidades de la evolución mental del niño (Galili y Bar, 1997). En este trabajo se expone una secuencia de actividades para que el niño integre la información del peso en su evolución mental, sin obligarlo a memorizar las definiciones e interpretaciones, compartidas por todos los que memorizaron los modelos físicos. [...]
2009
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2009) , p. 2029-2032  
2.
4 p, 42.4 KB Una secuencia concreta para enseñar la capacidad de los líquidos en la educación primaria / Solano Martínez, I. (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Fernández Durán, Eugenio (Universidad de Granada) ; Jiménez Gómez, E. (Universidad de Murcia)
La principal causa del fracaso de la Enseñanza General Obligatoria es que se enseñan definiciones, interpretaciones y relaciones, sobre informaciones que el niño aún no ha establecido y alejadas de su capacidad de raciocinio, lo que le obliga a memorizarlas al margen de su evolución mental. [...]
2009
Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2009) , p. 2002-2005  
3.
14 p, 1.2 MB ¿Tamaño o volumen? / Fernández Durán, Eugenio (Universidad de Granada. Departamento de Física Teórica y del Cosmos) ; Solano Martínez, Isabel (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
Se analiza el desarrollo de las relaciones entre figura y volumen a través de los modelos de vasos comunicantes usados en la enseñanza, porque de ellas dependen los diferentes conceptos posibles de volumen y el que cada persona usa en cada caso concreto. [...]
In this paper we analyse the development of the relationships between figure and volume, through the models of Pascal vases used in learning, since on these relationships depend the different possible concepts of volume, and the particular model used by each person in each specific situation. [...]

2007 - 10.5565/rev/ensciencias.3700
Enseñanza de las ciencias, V. 25 n. 3 (2007) p. 341-354  
4.
13 p, 108.6 KB La conceptuación de la posición por los alumnos de 11 a 16 años : propuesta de dominio de instrucción / Jiménez Gómez, Enrique ; Guirao Moya, José Antonio
En este trabajo se realiza un análisis de las diferentes maneras que tienen los sujetos (11 a 16 años) de describir la posición (lugar espacial) que ocupa un cuerpo respecto de otro que se utiliza como referente. [...]
In this work, we analyse the different ways in which the subjects (11-16 years old) describe the position that an object occupies with respect to another used as reference. The results obtained concerning the way students conceptualise the position, together with the difficulties involved in teaching this concept, led us to propose an instructional domain based on the work of Fernández Durán, Jiménez Gómez y Solano (1997), which permits us to: a) define the basic concepts of kinematics; b) use the physical phenomenology as starting point to reach a logical-mathematical model of kinematics and, c) structure the knowledge spontaneously generated in the model currently used for teaching kinematics.

2007 - 10.5565/rev/ensciencias.3759
Enseñanza de las ciencias, V. 25 n. 1 (2007) p. 45-58  
5.
11 p, 519.4 KB Problemas de terminología en estudios realizados acerca de "lo que el alumno sabe" sobre ciencias / Jiménez Gómez, E. ; Solano Martínez, I. ; Marín Martínez, N.
In this paper we have carried out a bibliographic review of the terms currently used by science education researchers to describe «pupils' knowledge» of Science. Further, we have analised their meanings from the perspective of the methodological framework used and have offered our own proposal, as a result of that review, so as to reach a consensus on both the terminology and the possible range of meanings to bt: used. [...]
1994 - 10.5565/rev/ensciencias.4445
Enseñanza de las ciencias, V. 12 n. 2 (1994) p. 235-245  
6.
8 p, 433.6 KB ¿Cuándo un contenido académico tiene significado para el alumno? Implicaciones didácticas / Jiménez Gómez, Emma ; Marín Martínez, Nicolás
The importance of identifying the prior ideas of students on a given content is based, among other reasons, on the need to accommodate the teaching processes to the cognitive peculiarities of the pupils. [...]
1996 - 10.5565/rev/ensciencias.4208
Enseñanza de las ciencias, V. 14 n. 3 (1996) p. 323-330  
7.
6 p, 329.0 KB Delimitación de "lo que el alumno sabe" a partir de objetivos y modelos de enseñanza / Marín Martínez, Nicolás (Universidad de Almería. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales) ; Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Benarroch Benarroch, Alicia (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales)
The educational principle proposed by Ausubel: «to find out the knowledge of the pupil and teach him consequently» is assumed by most of the educators; however, this principle does not delimit the sentence: «the knowledge of the pupil». [...]
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4177
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 2 (1997) p. 215-224  
8.
20 p, 1.0 MB Estudio de la progresión en la delimitación de las "ideas" del alumno sobre fuerza / Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Solano Martínez, Isabel (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Marín Martínez, Nicolás (Universidad de Almería. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales)
The aim of this paper is to analyse if there has been any progress in the results that different papers about learners' «ideas» have shown in Dynamics. To that end, a wide sample of papers about «pupils' knowledge" concerning the concept of force has been chosen and a set of categories has been establihed in order to set up the criteria that allow us to compare the information presented in those papers.
1997 - 10.5565/rev/ensciencias.4160
Enseñanza de las ciencias, V. 15 n. 3 (1997) p. 309-328  
9.
18 p, 134.0 KB Análisis de la metodología utilizada en la busqueda de «lo que el alumno sabe» sobre fuerza / Solano Martínez, Isabel (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Jiménez Gómez, Enrique (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Marín Martínez, Nicolás (Universidad de Almería. Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales)
In a previous paper we compared research carried out in the decade 75-85 on students' conceptions of «force» with later research in the period 85-95. Only a slight progression was found in the results offered by different authors. [...]
2000 - 10.5565/rev/ensciencias.4037
Enseñanza de las ciencias, V. 18 N. 2 (2000) , p. 171-188  
10.
16 p, 501.1 KB Tirando del hilo de la madeja constructivista / Marín Martínez, Nicolás ; Solano Martínez, Isabel ; Jiménez Gómez, Enrique
A bibliographical revision of those papers which deal specifically with the controversies and problems of constructivism in Science Education, has permitted us, to make an overview of the origins, bases and pedagogical proposals of the different ways of understanding constructivism. [...]
1999 - 10.5565/rev/ensciencias.4075
Enseñanza de las ciencias, V. 17 N. 3 (1999) , p. 477-492  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.