Resultats globals: 67 registres trobats en 0.04 segons.
Articles, 64 registres trobats
Contribucions a jornades i congressos, 1 registres trobats
Documents de recerca, 1 registres trobats
Materials didàctics, 1 registres trobats
Articles 64 registres trobats  1 - 10següentfinal  anar al registre:
1.
18 p, 1.2 MB La didáctica de las ciencias y la formación docente del profesorado universitario / Porlán Ariza, Rafael (Universidad de Sevilla) ; Pérez Robles, Antonio (Universidad de Sevilla) ; Delord, Gabriela (Universidad de Sevilla)
Este artículo presenta un conjunto de visiones estratégicas basadas en la didáctica de las ciencias para la formación de docentes universitarios. Para ello se ha tomado como referencia las aportaciones de autores destacados en el campo y la experiencia formativa e investigadora de los autores. [...]
This article presents a set of strategic visions based on the didactics of sciences for the training of university teachers. For this purpose, the contributions of prominent authors in the field and the educational and research experience of the authors have been taken as a reference. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5998
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 1 (2024) , p. 5-22 (Investigaciones Didácticas)  
2.
20 p, 991.0 KB Saberes docentes y educación inclusiva en la confección de recursos didácticos de ciencias / Cavalheiro Crittelli, Beatriz (Universidade Federal de São Paulo (Brasil)) ; Guridi, Verónica Marcela (Universidade de São Paulo (Brasil)) ; Rodrigues Chaves Dominguez, Celi (Universidade de São Paulo (Brasil)) ; Pires de Camargo, Eder (Universidade Estadual Paulista (Brasil))
Es fundamental que en la formación inicial de profesores se problematice la enseñanza de las ciencias, favoreciendo la construcción de saberes docentes para el trabajo con la diversidad en el aula, en una perspectiva inclusiva. [...]
In teacher education, it is essential to problematize science teaching by favoring the construction of teaching knowledge which will be useful when working with diversity in the classroom, from an inclusive perspective. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5957
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 1 (2024) , p. 85-103 (Investigaciones Didácticas)  
3.
16 p, 286.4 KB Cambios en la percepción de la ciencia derivados de la pandemia de la COVID-19 / Blanco Fontao, Carolina (Universidad de León) ; Pino, Javier del (Universidad de León) ; Pereira García, Fernando José (Universidad de León) ; Arias-Gago, Ana Rosa (Universidad de León)
La pandemia de la COVID-19 ha cambiado drásticamente la posición de la ciencia en la sociedad para ocupar un papel protagonista. Este hecho ha podido modificar la percepción que los adolescentes tienen de ella, así como su comprensión de la construcción del conocimiento científico y su implicación en la toma de decisiones relacionadas con temas sociocientíficos. [...]
The COVID-19 pandemic has drastically changed the position of science in society, taking a primary role. This fact may have modified the teenagers' perception of science, as well as their understanding of the construction of scientific knowledge and their involvement in decision-making processes related to socio-scientific issues in their daily life. [...]

2023 - 10.5565/rev/ensciencias.5760
Enseñanza de las ciencias, Vol. 41 Núm. 3 (2023) , p. 53-68 (Investigaciones Didácticas)  
4.
16 p, 988.2 KB El boletín Faraday (1928-29) y las relaciones entre historia y didáctica de las ciencias / Moreno Martínez, Luis (University of Valencia)
Faraday ha sido considerada una de las primeras publicaciones especializadas en didáctica e historia de la ciencia en España. Sin embargo, hasta la fecha su recuperación y estudio se revelaba pendiente. [...]
Faraday has been pointed out as one of the first specialized journals on the didactics and history of science in Spain. Starting from the analysis of this unstudied journal, this paper examines the relations between history and didactics of science in the early twentieth-century Spain. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3304
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 215-230 (Historia y Epistemología)  
5.
22 p, 486.3 KB ¿Es factible cambiar la enseñanza de las ciencias en primaria? / Nicolás Castellano, Carolina (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Limiñana Morcillo, Rubén (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Menargues Marcilla, Asunción (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Rosa Cintas, Sergio (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques) ; Martínez Torregrosa, Joaquín (Universitat d'Alacant. Departament de Didàctica General i Didàctiques Especifiques)
Algunos autores consideran que el cambio didáctico en la enseñanza de las ciencias en primaria es una tarea imposible. Efectivamente, se trata de un proceso sobre el que se ha investigado poco y poco sistemáticamente. [...]
Some authors consider that the didactic change in primary science education is an impossible task. Indeed, systematic research on this process is still scarce. For this reason, we present a plan, based on research on in-service professional development and in the theory of critical mass for change in social conventions, to achieve didactic change, based on collaboration between a university research team and teaching and principal of a school. [...]

2021 - 10.5565/rev/ensciencias.3260
Enseñanza de las ciencias, Vol. 39 Núm. 3 (2021) , p. 135-156 (Investigaciones Didácticas)  
6.
16 p, 267.6 KB Reading the world through the educational curriculum : The Social Sciences curriculum in Brazil in the context of the rise of conservatism / Oliveira, Amurabi (Federal University of Santa Catarina)
In Brazil, the growing political polarization that culminated in the election of Jair Bolsonaro in 2018 consolidated a shift in educational policy that had already been pointed out in previous years, as demonstrated by the Nonpartisan school movement performance. [...]
Al Brasil, la creixent polarització política que va culminar amb l'elecció de Jair Bolsonaro el 2018 va consolidar un gir en la política educativa que ja havia estat assenyalat en anys anteriors, com ho demostra l'acompliment del moviment Escola sense Partit. [...]
En Brasil, la creciente polarización política que culminó con la elección de Jair Bolsonaro en 2018 consolidó un giro en la política educativa que ya había sido señalado en años anteriores, como lo demuestra el desempeño del movimiento Escuela sin Partido. [...]
Au Brésil, la polarisation politique croissante qui a culminé avec l'élection de Jair Bolsonaro en 2018 a consolidé un changement de politique éducative déjà signalé les années précédentes, comme en témoigne la performance du mouvement École sans Parti. [...]

2021 - 10.5565/rev/jtl3.948
Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 14 Núm. 2 (2021) , p. e948 (Invited Authors)  
7.
13 p, 682.2 KB Aplicación de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los Procesos de Enseñanza : aprendizaje por parte de los profesores de química / Martínez Argüello, Luz D. (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar) ; Hinojo-Lucena, Francisco Javier (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar) ; Aznar Díaz, Inmaculada (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica y Organización Escolar)
Se presenta un estudio sobre cómo los profesores de química de seis instituciones públicas de Bucaramanga-Colombia se integran a la nueva cultura digital en sus clases. Para tal propósito se aplicaron cuestionarios a 210 estudiantes y seis profesores de química. [...]
A study on how chemistry teachers of six public institutions in Bucaramanga-Colombia incorporate Information and Communication Technologies (ITC) in the teaching-learning processes in their lectures is presented. [...]

2018 - 10.4067/S0718-07642018000200041
Información Tecnológica, Vol. 29 Núm. 2 (2018) , p. 41-52  
8.
24 p, 1.7 MB Competencia digital de estudiantes de Secundaria al buscar y seleccionar información sobre ciencia / Valverde Crespo, Daniel (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; De Pro Bueno, Antonio (Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales) ; Gonzalez, Joaquin (Universidad de Murcia. Departamento de Química-Física)
En la actualidad internet es la primera fuente de información sobre ciencia y tecnología, y la adquisición de las competencias para utilizar una herramienta tan asentada socialmente se considera deseable para la alfabetización científica de los ciudadanos. [...]
Nowadays, Internet is the first source of information on science and technology, and the development of competences for using this socially established tool is considered as desirable for the scientific literacy of citizens. [...]

2020 - 10.5565/rev/ensciencias.2833
Enseñanza de las ciencias, Vol. 38 Núm. 3 (2020) , p. 81-103 (Investigaciones Didácticas)  
9.
20 p, 1.4 MB Enseñanza en contexto : la importancia de revelar obstáculos implícitos en docentes / Pérgola, Martín Sebastián (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales) ; Galagovsky, Lydia R (Universidad de Buenos Aires. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales)
En este trabajo presentamos una investigación cuyo objetivo principal es relevar las opiniones de docentes en activo acerca de la implementación de una propuesta didáctica de enseñanza de ciencias naturales en contexto con enfoque interdisciplinario, ligada a una metodología de desarrollo de proyectos por parte de los estudiantes. [...]
In this paper, we present a research work whose main objective is to reveal the opinions of active teachers about the implementation of a didactic proposal for Natural Sciences in Context, with an interdisciplinary approach, linked to a project-based methodology. [...]

2020 - 10.5565/rev/ensciencias.2822
Enseñanza de las ciencias, Vol. 38 Núm. 2 (2020) , p. 45-64 (Investigaciones didácticas)  
10.
17 p, 207.8 KB La argumentación en clase de ciencias, un modelo para su enseñanza / Ruiz Ortega, Francisco Javier (Universidad de Caldas) ; Tamayo Alzate, Óscar Eugenio (Universidad de Caldas) ; Márquez, Conxita (Universitat Autònoma de Barcelona)
La argumentación en ciencias es un proceso dialógico y una herramienta fundamental para la co-construcción de comprensiones más significativas de los conceptos abordados en el aula. Por ello, es una de las competencias que debe asumirse de manera explícita en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las ciencias. [...]
Argumentation in science is a dialogic process and a fundamental tool for the co-construction of more meaningful understandings of the concepts discussed in class. Therefore, it is one of the responsibilities to be assumed explicitly in science teaching and learning. [...]

2015 - 10.1590/S1517-9702201507129480
Educação e Pesquisa, Vol. 41, Núm. 3 (2015) , p. 629-646
2 documents

Articles : 64 registres trobats   1 - 10següentfinal  anar al registre:
Contribucions a jornades i congressos 1 registres trobats  
1.
4 p, 614.7 KB Teaching simulation on collaborative learning, ability groups and mixed-ability groups / Kurahashi, Setsuya (University of Tsukuba) ; Kuiyoshi, Keisuke (University of Tsukuba)
In this research, a teaching simulation model is built where the understanding status, knowledge structure, and collaborative effect of each learner are integrated by using a doubly structural network model. [...]
2014
Social Simulation Conference. Bellaterra, Cerdanyola del Vallès, 1a : 2014  

Documents de recerca 1 registres trobats  
1.
271 p, 6.0 MB El Pensamiento Crítico y Creativo en la formación de profesorado de ciencias de educación secundaria / Prado Arenas, Diana Lizeth ; Junyent i Pubill, Mercè, dir. ; Oliveras Prat, Begonya, dir.
La tesi El pensament crític i Creatiu en la formació inicial de professorat de ciències de educació secundària planteja una aportació en el camp de la didàctica de les ciències experimentals per a l'alfabetització científica. [...]
La tesis El pensamiento crítico y Creativo en la formación inicial de profesorado de ciencias de educación secundaria plantea una aportación en el campo de la didáctica de las ciencias experimentales para la alfabetización científica. [...]
The thesis The Critical and Creative Thinking in science secondary teacher training proposes a contribution in the field of didactics of experimental sciences for scientific literacy. The proposal covers the improvement of thinking in the teaching-learning of science through the development of the transversal competences of Critical Thinking and Creative Thinking and modelling as a didactic approach. [...]

2022  

Materials didàctics 1 registres trobats  
1.
22 p, 2.1 MB "Mutants plants" workshop protocol : didactic guide for researchers and instructors to conduct a science workshop with groups of school students aged 10 to 14 / Babot, Zoila (Centre de Recerca en Agrigenòmica) ; Martí, Margalida (Centre de Recerca en Agrigenòmica) ; Garrido Espeja, Anna (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Tena Gallego, Èlia (Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica) ; Centre de Recerca en Agrigenòmica ; Universitat Autònoma de Barcelona. Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica (CRECIM)
The "Mutant Plants" workshop pursues the dual aim of promoting scientific vocations and publicizing the importance of Plant Science to meet current and future societal challenges. This workshop was designed jointly by the Centre for Research in Agricultural Genomics (CRAG) and the Research Centre for Scientific and Mathematical Education (CRECIM) from the Autonomous University of Barcelona (UAB), thanks to the financial support of the Spanish Foundation for Science and Technology (FCT-16-10825) and the Severo Ochoa program of Excellence Centres (SEV-2015-0533), both from the Spanish Ministry of Economy, Industry and Competitiveness.
2017  

Us interessa rebre alertes sobre nous resultats d'aquesta cerca?
Definiu una alerta personal via correu electrònic o subscribiu-vos al canal RSS.